تاریخ شرکت ۲۸ آذر ۱۳۹۸
برگی از تاریخ درخشان شرکت سهامی فرش ایران
باورمندی به تبلیغات
در مصوبه هیأت مدیره شرکت سهامی فرش ایران در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۱۵ آمده: برای توسعه فروش قالی ایران در خارجه و همچنین برای تبلیغات رجحان قالی ایرانی بر قالیهای سایر ممالک، شرکت معتقد بتبلیغات مرتب و زیادی است.
حمید کارگر
در اهمیت و نقش بی بدیل «تبلیغات» برای معرفی و شناساندن کالا و خدمات به مشتریان و مخاطبان تردیدی نیست و امروزه این باوری عمومی است که برای عرضهای موفق نمیتوان تبلیغ را نادیده گرفت. هرچند که امروز و هنوز هم بسیاری از نهادها و سازمانها –به ویژه در بخش دولتی- با وجود باور پیش گفته، در ورطه عمل لنگ می زنند و در چنبره مشکلات مالی و بودجههای ناچیز نمیتوانند آن چنان که باید و شاید از تبلیغات بهره ببرند.
تبلیغات فرش دستباف هست؛ اما کم است!
فرش دستباف ایران هم به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی ایران که مایه ارتزاق بخشی از جامعه است و اشتغالزایی و ارزآوری را همراه هم دارد، در سالیان گذشته کم و بیش از گونههای متنوع تبلیغات برای شناساندن خویش بهره برده است و هرچند این تبلیغات ویژه و درخور توجه نبودهاند اما به هر روی چه در صداوسیمای داخلی، چه در شبکههای ماهوارهای و چه بر صفحات کاغذین نشریات و یا در قالب نمایشگاههای داخلی و برونمرزی از این ابزارهای مرسوم تبلیغاتی، سودی کمینه جسته و بخت خود را اندکی آزموده است.
این کالای هنری با همه ارزشها و ویژگیهای خاص خود به عنوان نماد برجسته ایران، همچنان نیاز به آگاهیرسانی و تبلیغات دارد و برای ماندگاری و گسترش بازار -چه بازار داخلی و چه خارجی-، باید از همه ابزارهای تبلیغی بسته به میزان اثرگذاری آنها بهره بگیرد. این هوشمندی و تیزبینی و باور به اهمیت تبلیغات در پیشینیان ما در حوزه فرش دستباف تا بدانجا بوده است که رقمی قابل توجه را برای تبلیغ این کالا منظور داشته اند.
هوشمندی مدیران شرکت سهامی فرش ایران در سال ۱۳۱۵
در مصوبه هیأت مدیره شرکت سهامی فرش ایران در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۱۵ در ترسیم طرز مشی شرکت، بخشی به مقوله تبلیغات اختصاص یافته و چنین مصوب کرده اند که:
“برای توسعه فروش قالی ایران در خارجه و همچنین برای تبلیغات رجحان قالی ایرانی بر قالیهای سایر ممالک، شرکت معتقد بتبلیغات مرتب و زیادی است. برای اجراء اینمنظور شرکت لازم میداند که تا میزان نصف از منافع حاصله را تا مدت ده سال بمصرف تبلیغات برساند و در صورتیکه منافعی نباشد سالیانه در حدود یکصد هزار تومان صرف پروپاگاند خواهد نمود و مبلغ مزبور در سالهائیکه منافعی عاید شود از محل منافع مستهلک خواهد نمود.”
درسهایی از این یادگارِ کوتاه و گویا و ارزشمند
باورمندی به اهمیت تبلیغات در این سطور که نزدیک به هشتاد سال از نگارش آن میگذرد مشهود است. آشنایی به لزوم گستردگی و تکرار در پیامهای تبلیغاتی در این سطور آشکار است آن چنان که بر «تبلیغات مرتب و زیاد» تأکید می کند. هیأت مدیره شرکت آگاه بودهاند که تبلیغ، فرایندی یک بعدی نیست و نه تنها باید کالای خود را معرفی کنی که رجحان و برتری آن بر دیگران را نیز باید در نظر آوری.
مهمتر آنکه در گام نخست برای مدت ۱۰ سال نیمی از منافع شرکت را به تبلیغات اختصاص میدهند و بالاتر آنکه حتی چنان تدبیر میکنند که اگر سودی هم نصیب شرکت نشد، هر سال حدود یکصد هزار تومان -که بی گمان در هشت دهه گذشته رقمی بسیار قابل توجه بوده است- به این امر اختصاص یابد.
دست مریزاد بر ایشان که شاید اگر چنین دوراندیشی ها و درایت هایی در پیشینیان شرکت سهامی فرش ایران نبود، فرش دستباف ایرانی امروز گردن فراز نمیداشت.
کلمات کلیدی: تاریخ شرکت تبلیغات حمید کارگر
منبع: انجمن علمی فرش ایران
2129 بازدید
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
شرکت فرش ایران نماد هویت، اصالت، کیفیت و نوآوری در هنر-صنعت فرش دستباف ایران
آخرین خبرها
نمادهای اعتماد
اطلاعات تماس
نشانی: تهران، خیابان فردوسی، روبه روی خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 357 (پارکینگ اختصاصی رایگان)
کد پستی: 1145615611
تلفن تماس: 02154637
پیامک: 100054637
ایمیل: info{@}IranCarpet.ir
ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه 9:30 تا 20:30 – جمعهها 9:30 تا 18:00
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.