اخبار شرکت ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

در گفتگو با بهرام احترامی مدیر شعبه سنندج

آموزش و کارآفرینی برای ۱۲۰۷ نفر

فرش‌بافی سنندج بيش از ۴۰۰ سال پیشینه دارد و شهرت و اعتبار آن جهانی است. از این رو شرکت سهامی فرش ایران با توجه به حضور بافندگان کارآزموده در این منطقه با رویکرد پاسداشت فرش ایرانی، شعبه سنندج را تاسیس کرد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، یکی از شعب قدیمی این شرکت در شهر سنندج و به سال ۱۳۴۲ خورشیدی راه‌اندازی شده است. فرش‌های کردی به ویژه سنندج در جهان از شهرت بالایی برخوردار هستند و با نام «سنه» شناخته می شوند، سنه نام کهن این منطقه است که در واقع سنندج دگرگون شده «سنه دژ» است.

بهرام احترامی مدیر شعبه سنندج شرکت سهامی فرش ایران به روابط عمومی شرکت گفت: در آن بازه زمانی شرکت سهامی فرش ایران افزون بر حفظ ارزش‌ها و اصالت‌های هنر قالی‌بافی، در پی ایجاد اشتغال، آموزش، کسب درآمد برای قالی‌بافان منطقه و تولید فرش دستباف بوده و بر همین اساس در دو شهر سنندج و بیجار نسبت به افتتاح ادارات تولیدی اقدام کرد. حال تلاش‌های شعبه سنندج در این سال‌ها به گونه‌ای بوده است که امروزه ۱۷۰ دستگاه دار قالی‌بافی فعال دارد، و بیش از ۴۲۵ نفر قالی‌باف را تحت پوشش خود داشته و با تحویل امکانات و مواد اولیه مرغوب فرشبافی، انجام نظارت و کنترل کیفیت در مراحل مختلف بافت و ایجاد اشتغال قالی‌بافی فعالیت نموده و در پایان فرش را از قالی‌بافان تحت پوشش خود به صورت تضمینی خریداری می‌کند و بافندگان می‌توانند بدون نگرانی از فروش تولیدات خود، قرارداد بافت فرش جدید را منعقد نمایند و بدین وسیله استمرار شغل قالی‌بافی نیز برای آنان محقق خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد؛ این شعبه هم اکنون در شهرهای سنندج، بیجار، قروه و حومه شهرهای کامیاران، دهگلان و نیز بیش از ۲۰ روستای استان فعالیت می‌کند. همچنین میانگین تولید سالیانه شعبه سنندج را ۸۵۰ متر مربع در سبک دو پود سنندج برشمرد.

این دانش آموخته فرش در پاسخ به پرسش ویژگی‌های فرش سنندج گفت: فرش‌های تولیدی شعبه سنندج از نوع پشمی و گاهی گل‌ابریشم بوده و در رجشمار ۴۰ با چله نخ پنبه‌ای و در اندازه‌های متنوع ازجمله پشتی، ذرع و نیم، کناره، قالیچه، پرده‌ای، شش متری و نه متری، تولید و عرضه می‌شود.

احترامی با برشمردن طرح‌های تولیدی شعبه با عناوین ماهی درهم، کلاه فرنگ، گل میرزاعلی، گل محمدی، گل و بلبل، گل و عروس، گل وکیلی، نقشه خشتی (موش و گربه)، بید مجنون، گل مینا خانم، انواع بته جقه شامل گره‌ای، چارکی، هشت‌پَر کردستان، جِقه ترکیبی، جقه و گل، سه ترنج کف ساده، کلاه فرنگ کف ساده و گل فرنگ توضیح داد؛ علاوه بر تامین طرح و نقش از استدیو طرح و رنگ شرکت در دفتر مرکزی، تعدادی از طرح‌های تولیدی خود را نیز از طراحان بخش خصوصی تهیه می‌کند که از آن جمله می‌توان از آقایان هادی سلیمانی، محمد قوامی، علی قوامی، سعید نظری و همچنین زنده یاد محمدباقر ساعد موچشی نام برد.

بهرام احترامی درباره اقدامات شرکت در زمینه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌ها وهمکاری با فعالان فرش استان گفت: شرکت سهامی فرش ایران در استان کردستان از اعضای اصلی کمیته فرش دستباف استان کردستان بوده که زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مدیریت می‌شود. این شرکت به عنوان بنیه کارشناسی فرش استان نیز مطرح بوده و در جهت حمایت از فرش استان دارای نظرات کارشناسی است و برای حمایت از این هنر صنعت مهم و ارزشمند فعالیت‌ها و تلاش‌های زیادی را در کنار سایر فعالان فرش استان به انجام رسانیده است و مجموعه این اقدامات و فعالیت‌ها از آغاز فعالیت شرکت تاکنون در سطح استان باعث ایجاد اعتماد و اطمینان بافندگان، مردم شریف استان، مسئولین محترم و نیز تکیه گاهی برای فرش استان بوده است.

رییس شعبه سنندج شرکت سهامی فرش ایران در پایان افزود این شرکت طی سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱ در مناطق مختلف و محروم استان مانند روستاهای اطراف مریوان و نیز سروآباد، آویهنگ، گرگه‌ای، نگل، ترخان آباد، قلعه جی سقز و روستاهای اطراف سقز مانند صاحب، سرا، بهارستان و کریم آباد، روستاهای کوخانی، قلعه، ملک آباد، کمال آباد از توابع شهرستان قروه و شهرستان‌های دهگلان و دیواندره، با بودجه‌های استانی و حمایت استانداری محترم کردستان و سازمان محترم برنامه و بودجه استان تعداد ۱۰۴۷ نفر را با فن قالی‌بافی آشنا نموده و از این طریق نقش بسزائی در رواج هنر قالی‌بافی در منطقه داشته است. در سال ۱۳۷۱ نیز در اردوگاه مهاجرین عراقی در کامیاران با استفاده از بودجه‌های استانی و همکاری استانداری کردستان موفق به دایر نمودن کارگاه آموزش قالی‌بافی برای مهاجرین عراقی گردید که در این رابطه تعداد ۴۰ نفر با این فن آشنا شده‌اند. در سال ۱۳۷۵ با اعتبارات استانی در سروآباد مریوان تعداد ۱۰۰ نفر و در سال ۱۳۸۰ در شهرستان سنندج یک دوره آموزش به بافی برای ۶۰ نفر کارآموز برگزار شده است که این تعداد پس از آموزش همچون سایر قالی‌بافان تحت پوشش شرکت قرار گرفته‌اند.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *