رویدادها ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

به مناسبت روز جهاد کشاورزی

یاران دیرینه، کشاورزی و قالی‌‌‌‌‌‌بافی

۲۷ خرداد روز جهاد کشاورزی نامگذاری شده و بر این اساس مروری گذرا بر همراهی فرش‌بافی و کشاورزی خواهیم داشت. از زمان تاسیس شرکت سهامی فرش ایران تا راه اندازی مرکز تحقیقات فرش دستباف در وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، در ابتدای سده‌ی حاضر فرش دستباف کشور متولی نداشت و دستورات ملوکانه قاجاری تنها در حوضه‌ی صادرات و میزان عوارض خروج خلاصه می‌شد که درباره تمامی کالاها مصداق داشت. پس از شکل‌گیری شرکت سهامی فرش ایران درسال ۱۳۱۴ خورشیدی وزارت دارایی وقت با همان رویکرد دوره قاجار در حوزه صادرات تمرکز داشت اما همچنان متولی برای فرش دستباف وجود نداشت.

پس از انقلاب با پیشنهاد یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران جهاد سازندگی شکل می‌گیرد و مجموعه تحقیقاتی در این نهاد برپا می‌شود که اعضای نام آشنای آن دکتر علی حصوری و مهندس شیرین صوراسرافیل بودند و ثمره این نهاد نخستین کنفرانس فرش دستباف بود. با شکل گیری وزارت جهاد کشاورزی و ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی در سال ۱۳۷۹ خورشیدی مرکز تحقیقات فرش دستباف با رویکردی پژوهشی و ترویجی متولی فرش دستباف کشور می‌شود.

مرکز ملی فرش ایران که در سال ۱۳۸۲ بر اساس مصوبه شورای عالی اداری آغاز به کار می‌کند میراث‌دار مرکز تحقیقاتی است که در وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نخستین متولی فرش دستباف کشور بنیان پذیرفت و بخش مهمی از آگاهی‌های فرش دستباف کشور را سامان داده است.


توضیح تصویر:
اثر استاد صادق صیرفیان
برگرفته از کتاب:

Persian Rug and Carpets
The Fabric of Life
Essie Sakhai

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *