اصول نگهداری فرش ۲۹ آذر ۱۳۹۸

با مطالعه چند راهکار ساده یاد بگیرید

چگونه فرش را تا بزنیم و یا انبار کنیم؟

نحوه صحیح تا زدن فرش برای هدفی غیر از حمل‌ونقل می‌تواند کمی متفاوت باشد؛ در واقع نحوه تا زدن فرش برای اهداف مختلف و بسته به زمانی که به فرش نیاز ندارید، متفاوت است.

ضرورت نگهداری از فرش دستباف

فرش‌های دستباف به دلیل ارزش بالاتر، ترمیم سخت‌تر و بافت مشکل‌تر نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. بافندگان احساس، هنر، مهارت و نبوغ خود را در تاروپود فرش‌های دستباف می‌بافند و به این فرش ها معنا و ظرافت می‌بخشند. همین هنری که در فرش‌های دستباف موج می‌زند، شما را وا می‌دارد که در مراقبت از آنها بیشتر بکوشید و درباره‌ی نحوه صحیح تا کردن فرش و مراقبت از آن آگاهی کامل را کسب نمایید. این صنایع‌دستی والا و ارزشمند که خانه‌ها را سرشار از انرژی، هنر و جذابیت می‌کند، نیاز به مراقبت و رسیدگی نیز دارد.
نحوه صحیح تا کردن فرش مانع از آسیب رساندن به تاروپود فرش می‌شود. جمع‌کردن و تا زدن فرش به شکلی اشتباه تاروپود فرش شما را خواهد شکست و دیگر هرگز به شکل اولیه در نخواهد آمد. شاید ویدیوهای زیادی از نحوه صحیح تا کردن فرش دیده باشید یا با افراد متخصص درباره انبار کردن فرش مشورت کرده باشید اما ما نکات جامعی را درباره‌ی نحوه صحیح تا کردن و انبار کردن فرش ارائه می‌دهیم که به کمک آن‌ها فرش‌های ارزشمند شما بدون کمترین آسیب برای مدت‌های طولانی نگهداری خواهد شد.

چرا و چگونه فرش را تا کنیم؟

فرش های دستباف را برای حمل در چمدان و … باید به شکلی صحیح تا کنیم تا فرش، به کمترین حجم ممکن درآید. در واقع تا زدن فرش راهکاری موقت است و معمولا برای حمل و نقل فرش پیشنهاد می‌شود که نیاز داریم حجم کمتری داشته باشد. لذا برای نگهداری طولاتی مدت تا زدن فرش پیشنهاد نمی‌شود.

  • ابتدا با دقت فرش را پشت‌ و رو کنید و کاملا صاف بر زمین پهن کنید به نحوی که پرز فرش روی زمین قرار بگیرد.
  • فرش را به‌صورت طولی از یکی از لبه‌های راست یا چپ به‌اندازه‌ی یک سوم تا بزنید.
  • لبه‌ی دیگر را نیز جوری تا کنید تا یک سوم پاپانی فرش بر قسمت تا خورده قرار گیرد و فرش به مستطیلی بلند و باریک تبدیل شود.
  • فرش را صاف کنید و با لمس توسط دستان، جهت خاب فرش را بیابید؛ سپس برخلاف خاب فرش یک سوم آن را از عرض تا بزنید.
  • از روی فرش کنار بروید؛ پشت قسمت تا خورده بر زانو بنشینید و یک سوم تا خورده را در دو مرحله تا بزنید و این کار را ادامه دهید تا فرش به مستطیلی کوچک و حجم دار تبدیل شود.
  • با طنابی محکم فرش تا خورده را خوب ببندید تا در طول مسیر باز نشود.

انبار کردن فرش برای مدتی طولانی

نحوه صحیح تا زدن فرش برای هدفی غیر از حمل‌ونقل می‌تواند کمی متفاوت باشد؛ در واقع نحوه تا زدن فرش برای اهداف مختلف و بسته به زمانی که به فرش نیاز ندارید، متفاوت است. فرش‌های دستباف بسیار ارزشمند هستند و ترمیم آنها در صورت آسیب دیدن کاری سخت و گاهی پر هزینه است. لذا ما به شما توصیه می‌کنیم اگر برای مدتی نیاز به فرش ندارید، به هیچ عنوان آن را تا شده برای زمانی طولانی در گوشه‌ای قرار ندهید بلکه آن را با دقت لوله کنید؛ لوله کردن فرش روش درست انبار کردن فرش در زمان طولانی است. در لوله کردن فرش مراقب باشید که لایه‌ها خیلی به هم فشرده نشوند و موارد زیر را در آن رعایت کنید:

  • بهتر است فرش رول شده را در کاور مخصوص فرش، سلفون یا پارچه‌ای تمیز بپیچید تا مانع از رسوخ گردوخاک به آن شود. البته بین همه‌ی این‌ها توصیه‌ی ما به شما پارچه است زیرا کاورهای پلاستیکی زودتر دچار عرق زدگی می‌شوند و فرش در رطوبت کپک می‌زند.
  • قرار دادن نفتالین لابه‌لای فرش را فراموش نکنید زیرا اگر حتی نحوه صحیح رول کردن فرش رعایت شود، عوامل دیگری ممکن است به فرش شما آسیب برسانند.
  • فرش را به حال خود رها نکنید؛ هر از چندی به سراغ فرش خود بروید، رول فرش را بازکنید تا هم فرشتان نفسی تازه کند و هم شما آن را خوب بررسی کنید تا خیالتان از مشکلات احتمالی راحت شود.

نکات دیگری در نگهداری فرش

علاوه بر نحوه تا زدن فرش، عوامل دیگری نیز در حفظ فرش شما از آسیب مهم و ضروری هستند. پس‌ازآنکه فرش دستباف خود را با نحوه صحیح لول کردید باید در مکانی مناسب قرار دهید که دمای آن برای انبار کردن فرش بیش‌ازحد نباشد؛ بالا بودن دمای محیط کیفیت فرش شما را پایین خواهد آورد. جایی که فرش را نگاه می‌دارید به هیچ وجه نباید نم و رطوبت داشته باشد زیرا رنگ و جلای فرشتان را از بین خواهد برد همچنین موریانه و بید که عاشق فضاهای نمناک هستند می‌توانند فرش دستباف شما را به کلی از بین ببرند. هرچند تابیدن نور خورشید در مکان نگهداری فرش حشرات را دور می‌کند اما تابش مستقیم آن به فرشتان می‌تواند آن را معیوب کند.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *