اخبار فرش ۷ تیر ۱۳۹۹

به مناسبت هفتم تیرماه سالگرد شهادت محمد رواقی

مدیر عامل شهید شرکت سهامی فرش ایران

شبانگاه هفتم تیر ۱۳۶۰ آیت‌اله بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی حزب جمهوری اسلامی من جمله مدیر عامل وقت شرکت سهامی فرش ایران در جریان انفجار ساختمان اصلی این حزب به شهادت رسیدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ شهید رواقی در سال ۱۳۲۸ در مشهد دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۸ موفق به دریافت دیپلم طبیعی شد. ایشان در سال ۱۳۴۹ در مدرسه عالی بازرگانی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را آغاز کرد، شهید رواقی در این دوران مبارزات سیاسی خود را ادامه داد و انجمن اسلامی دانشجویان را همراه تنی چند از هم دوره‌های خود در این دانشکده تاسیس کرد.

محمد رواقی سال ۱۳۵۳ پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و با وجود پذیرش در دوره دکترا برای خدمت به هموطنان به ایران بازگشت.

در زمان خدمت سربازی به یاری دیگر سربازان یک موسسه فرهنگی به نام رسا راه‌اندازی کردند که خروجی این موسسه نشر ۲۰۰ جلد کتاب در سال اول تاسیس بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش فرهنگی و تبلیغاتی کمیته رفاه، شرکت کرد و سپس مدتی در استانداری آذربایجان شرقی به فعالیت پرداخت و در سال ۱۳۵۸ به استخدام وزارت بازرگانی درآمد و سپس به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی فرش ایران منصوب شد.

شهید رواقی که به واسطه شغل خانواده خود با فرش آشنا بود و شرایط زندگی قالی‌بافان را از نزدیک لمس کرده بود هدف و کوشش خود را بر اساس احقاق حقوق قشر محروم قالی‌باف پایه گذاشت و بر این اساس طرح‌هایی را در این زمینه تهیه، تصویب و به اجرا گذاشت.

مهمترین اقدامات شهید محمد رواقی در دوره کوتاه مسئولیتش در شرکت سهامی فرش ایران به شرح زیر است:

۱- سهیم کردن بافندگان در سود حاصل از فروش
۲- اشتغال هموطنان جنگ‌زده در قالی‌بافی
۳- اعطای وام به قالی‌بافان با همکاری جهاد
۴- بازار موفت فروش فرش
۵- توسعه و ترویج قالی‌بافی کشور


گفتنی است هر سال در سالروز بزرگداشت شهدای هفتم تیر، در شرکت سهامی فرش ایران آیین یادبود شهید محمد رواقی با حضور خانواده ایشان و جمعی از مسئولین برگزار می‌شد که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و اوج گیری مجدد آن در چند روز گذشته و لزوم رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از اجتماعات، برگزاری این آیین هر ساله لغو شد. از همین رو مجید محمدپناه مدیرعامل محترم شرکت سهامی فرش ایران طی نامه‌ای خطاب به همسربزرگوار شهید رواقی یاد و خاطره مدیر عامل شهید شرکت سهامی فرش ایران را گرامی داشتند. متن این نامه به شرح زیر است:


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *