اخبار شرکت ۷ تیر ۱۴۰۰

به مناسبت هفتم تیرماه سالگرد شهادت محمد رواقی

شهید محمد رواقی‌

شبانگاه هفتم تیر ۱۳۶۰ آیت‌الله سیدمحمدحسین بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی حزب جمهوری اسلامی من جمله شهید محمد رواقی،مدیر عامل وقت شرکت سهامی فرش ایران در جریان انفجار ساختمان اصلی این حزب به شهادت رسیدند.

شهید محمد رواقی در سال ۱۳۲۸ در مشهد دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۸ موفق به دریافت دیپلم طبیعی شد. ایشان در سال ۱۳۴۹ در مدرسه عالی بازرگانی تحصیلات مقطع کارشناسی خود را آغاز کرد، شهید رواقی در این دوران مبارزات سیاسی خود را ادامه داد و انجمن اسلامی دانشجویان را همراه تنی چند از هم دوره‌های خود در این دانشکده تاسیس کرد.

محمد رواقی سال ۱۳۵۳ پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و با وجود پذیرش در دوره دکترا برای خدمت به هموطنان به ایران بازگشت.

در زمان خدمت سربازی به یاری دیگر سربازان یک موسسه فرهنگی به نام رسا راه‌اندازی کردند که خروجی این موسسه نشر ۲۰۰ جلد کتاب در سال اول تاسیس بود.

شهید رواقی در همین ایام با همسری مبارز که در زمان سنگربندی خیابان‌ها نیز همراهش بود، ازدواج کرد. شهید محمد رواقی پس از پیروزی انقلاب مدتی در کمیته رفاه بود، سپس در استانداری آذربایجان شرقی مشغول به‌کار شد.

در سال ۱۳۵۸با تصویب شورای انقلاب وارد وزارت بازرگانی شد و مدتی به‌عنوان عضو هیات مدیره شرکت فرش انجام وظیفه کرد و بعد به سمت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی فرش منصوب شد.

شهید رواقی که به واسطه شغل خانواده خود با فرش آشنا بود و شرایط زندگی قالی‌بافان را از نزدیک لمس کرده بود هدف و کوشش خود را بر اساس احقاق حقوق قشر محروم قالی‌باف پایه نهاد و خدمات ارزنده به یادگار گذاشت.

سرانجام این مبارز برجسته مشهدی در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در روز ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران به دست منافقین کور دل به شهادت رسید و به دیدار معبود شتافت.

یادش گرامی باد.

روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *