اخبار فرش ۷ بهمن ۱۳۹۸
در نخستین جلسه ویژه فرش دستباف ایران به میزبانی مرکز ملی فرش
دغدغههای ذینفعان فرش به دولت منتقل شد
نخستین جلسه ویژه فرش دستباف ایران با حضور روسای اتحادیههای تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف در محل مرکز ملی فرش برگزار شد. در این نشست دغدغهها و چالشها همراه با ظرفیتهای حوزه فرش دستباف بیان شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از جامعه خبر نشست ویژه و تخصصی فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران با روسای اتحادیههای تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف و جمعی از کارشناسان و نخبگان این حوزه در محل مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.
نخبگان و روسای اتحادیه ها در این جلسه دغدغهها و چالشها همراه با ظرفیتهای حوزه فرش دستباف را بیان کردند که مهمترین آن موضوع ماده ۱۴۲ و ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم در مورد مالیات فرش دستباف در بودجه سال ۱۳۹۹ بود که از رافع خواستند هرچه سریعتر از تصویب این ماده که ضربه بزرگی به اقتصاد فرش دستباف میزند جلوگیری کند.
نظرات اعضای جلسه در مورد ماده ۱۴۲ لایحه بودجه ۹۹:
۱)اگر مالیات اضافه شود میخ تابوت فرش ایران کوبیده می شود.
۲) صنعت فرش با این ماده رسما فراتر از احتضار می رود.
۳) این اقدام به نوعی خود تحریمی و خود زنی است.
۴) با اجرای این ماده قطعا بافنده، رنگرز، چله کش و قالیباف هم متضرر و بیکار می شوند و باید گفت که فرش با این ماده پاره می شود.
۵) چرا هنرمندان و روزنامه نگاران و بازیگران از مالیات معاف هستند اما صنعت فرش که ناب ترین هنر است نه! هنری که نام فرش ایران را ثبت جهانی کرده و منحصر به فرد است.
ایجاد رسانه تعاملی
همچنین در این جلسه عنوان شد: برای موفقیت در بازار فرش دستباف ایرانی باید به سراغ بازاریابی دیجیتالی برویم که در بند «ه» ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است. همچنین پیشنهاد می شود رسانه تعاملی برای فرش دستباف ایرانی ایجاد شود و اتحادیه ها هر روز با هم تعامل داشته باشند.
نمایشگاههای فرش به فرش دستباف ضربه زدند
یکی از نقدهای مهم در این جلسه موضوع بی سر و سامانی نمایشگاههای تخصصی فرش بود. منتقدان میگفتند: برگزاری این نمایشگاهها به کلی به فرش دستباف ضربه میزند. در یکی از نمایشگاهها فرش دستباف تقلبی به یک میهمان اروپایی فروخته شده بود که اینها آبروی ایران را میبرد.
خودانتقادی از سوی برخی حاضرین
یکی از اعضای جلسه گفت: نقد بر اتحادیهها هم وارد است و باید گفت کوتاهیهایی بوده که باید برطرف شود. ما در حوزه مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی و نظارتها به درستی وارد نشدیم و اجازه دادیم مواد اولیه نامرغوب وارد بازار شود تا حدی که برخی با مجوز صنعت ساختمان وارد بازار فرش و واردات شوند.
تبلیغات فرش دستباف کم است
در این جلسه عنوان شد که متاسفانه تبلیغات فرش ماشینی موجب شده تا بازار داخل با مشکل روبرو شود در حالی که میتوان حرفهای تر با حمایت مرکز ملی فرش و مقررات و قوانین موجود وارد تبلیغات گسترده فرش دستباف شد.
فقط ۳۰۰ هزار قالی باف بیمه هستند| فرش کم داریم
مشکل دیگر در حوزه فرش دستباف بیمه قالیبافان بود که تمامی اعضا به آن اشاره کردند. بعنوان مثال هر کارگاه فقط می تواند ۵ قالیباف را بیمه کند و اگر کارگاهی بالای ۳۰ یا ۵۰ نفر قالیباف داشته باشد مشکلات زیادی برای بیمه قالیبافان دارد. اما نکته یکی از اعضای جلسه قابل تامل بود که گفت: ما فرش دستباف کم داریم یعنی در بازار کم است! در حالی که با یک ضرب و تقسیم میتوان گفت که هشت میلیون ایرانی در صنعت-هنر فرش سهیم هستند و دستی بر آتش دارند اما فقط ۳۰۰ هزار قالیباف بیمه داریم که ۴ سال قبل این عدد ۵۵۰ هزار نفر بود. این در حالی است که بر اساس قانون و مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۷ باید یک میلیون قالیباف بیمه می شدند.
۳۶ میلیون ایرانی متاثر از صنعت فرش هستند| باید صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فرش داشته باشیم
یکی از از میهمانان جلسه بر اساس آمارهای رسمی تحلیلی ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۷۴ میزان ۲ میلیارد دلار صادرات فرش داشتیم که در همان سال صادرات غیرنفتی ایران ۷ میلیارد دلار بود. حالا که صادرات غیرنفتی ایران به ۴۰ میلیارد دلار رسیده پس باید صادرات فرش ۱۰ میلیارد دلار باشد که کمتر از ۵۰ میلیون دلار است. صنعتی که ۸ میلیون شغل مستقیم و ۴ میلیون شغل غیرمستقیم خواهد داشت. اگر هز خانواده ایرانی را ۳ نفر در نظر بگیریم ۳۶ میلیون ایرانی تحت تاثیر صنعت فرش هستند. حالا اگر دولت بخواهد برای این ۱۲ میلیون نفر شغل ایجاد کند نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار دارد. برای همین است که نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پسته و فرش بود چون آنها میدانستند چگونه به اشتغال ما ضربه وارد کنند.
ما بازار را ترک کردیم| مشاوران تخصصی استخدام کنید
برخی از اعضای این جلسه را جوانان تشکیل میدادند که عنوان کردند: بهتر است سنتی کار نکنیم. چرا باید فردی بگوید من هم تولید کننده هستم، هم بافنده، هم صادر کننده و هم فروشنده … این اقدام خطرناک است و باید برای هر بخش افراد و مشاوران متخصص وارد شوند. ما سهم کمی در بازار جهانی داریم و این یعنی حال فرش خوب نیست. فروش فرشهای تقلبی یعنی ما بازار را ترک کردیم که باید فکر اساسی برای آن کرد.
رافع: زندگی ام را پای فرش دستباف می گذارم| مرکز ملی فقط تسهیل گرخواهد شد
فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش هم در پایان با تشکر از پذیرش دعوتش از سوی نخبگان و روسای اتحادیه ها گفت: در ابتدا نیاز به یک شورای رهبری فرش در سطح ملی داریم که برای تحقق آن نیاز به ایجاد کمیته تخصصی برای ایجاد ساز و کار این مهم است. با پیشنهاد حاضرین و رای گیری مقرر شد ظرف ۴۸ ساعت آینده جلسه دیگری با حضور نمایندگان همین جمع با موضوع کمیته راهبری تشکیل شود.
رافع اظهار کرد: امروز فرش دستباف ایرانی دغدغه من است و تمام زندگی ام را پای این کار می گذارم تا فروش فرش دستباف افزایش یابد. اگر شما من را به اتحادیه هایتان راه ندهید از پنجره میآیم و دست بردار نیستم. به خدا قسم فرش فراموش شده و بسیاری از استانها حتی یک جلسه فرش در سال در سطح شورای عالی استان ندارند. چرا تصور میکنید مقصر فقظ دولت و مرکز است؟ چرا برخی استانها اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش ندارند؟ بهتر است نگاهمان را تغییر دهیم به سوی دانش محور و آینده پژوهی در این حوزه پیش برویم. مرکز ملی فرش فقط سیاستگذار و حامی و تسهیلگر خواهد بود و نمایشگاهها را در اختیار اتحادیهها میگذاریم.
کلمات کلیدی: فرحناز رافع مرکز ملی فرش ایران
منبع: جامعه خبر
6637 بازدید
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
شرکت فرش ایران نماد هویت، اصالت، کیفیت و نوآوری در هنر-صنعت فرش دستباف ایران
آخرین خبرها
نمادهای اعتماد
اطلاعات تماس
نشانی: تهران، خیابان فردوسی، روبه روی خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 357 (پارکینگ اختصاصی رایگان)
کد پستی: 1145615611
تلفن تماس: 02154637
پیامک: 100054637
ایمیل: info{@}IranCarpet.ir
ساعات بازدید: شنبه تا پنجشنبه 9:30 تا 20:30 – جمعهها 9:30 تا 18:00
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.