تصاویر - حراج ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

آنچه در حراج سال 1401 رخ داد

حراج فرش ایران در یک نگاه

حراج فرش دستباف کارکرده در سال ۱۴۰۱ دوشنبه‌های جذابی را در دفتر مرکزی شرکت فرش ایران رقم زد. در این یادداشت گزارش مختصری از آنچه در مجموع ۳۸ جلسه آن رخ داد، ارائه شده است.

جلسات حراج سال ۱۴۰۱ ازفروردین ماه اغاز شد و نهایتا این رویداد هیجان انگیز با برگزاری ۳۸ جلسه به کار خود پایان داد. حراج فرش دستباف کارکرده که به روش مزایده حضوری و چوب زنی تا رسیدن به بالاترین پیشنهاد برگزار می‌شود چند دهه به صورت مداوم در شرکت فرش ایران در حال برگزاری است.



حراج‌های سال ۱۴۰۱ مجموعا در ۲۸۲۴ نوبت برگزار شد. به صورت کلی در این نوبت‌ها ۴۵۳۴ تخته انواع دست بافته‌های سنتی به مساحت ۱۶۴۵۱ مترمربع عرضه شد. از بین نوبت‌های عرضه شده فرش‌های ۲۰۴۲ نوبت به بالاترین پیشنهادها فروخته شدند. فرش‌های فروخته شده در حراج‌های ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۳۰۷ تخته به مساحت ۱۱۸۳۲ مترمربع بود.

به صورت میانگین نسبت رشد فرش‌های فروخته شده از قیمت پایه در سال ۱۴۰۱ سی و هشت درصد ثبت شده است. این رقم به این معنی است که فرش‌های فروخته شده در حراج فرش دستباف با ۳۸ درصد رشد از قیمت تعیین شده اولیه فروخته شدند.



در سال ۱۴۰۱ فرش‌های ۳۸۱ نوبت به بیش از دو برابر قیمت پایه فروخته شدند. این تعداد نشان از رقابت بالای خرید فرش در نوبت‌های متعددی از حراج در سال ۱۴۰۱ دارد.

رکورددار بیشترین رشد از قیمت پایه در سال ۱۴۰۱ در نوبت دوازدهم جلسه ۱۰ رقم خورد. جایی که ۵ تخته فرش مستهلک با قیمت پایه ۴۵۰ هزار تومان به سالن حراج امدند و با ۱۰ برابر رشد نهایتا به قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شدند.



عنوان بالاترین قیمت پایه و فروخته شده حراج در سال ۱۴۰۱ هم به یک جفت قالی ۱۲ متری تبریز رسید. این جفت قالی تبریز با رقم ۱۲۰ میلیون تومان به سالن حراج آمدند و با ۲۱ درصد رشد به رقم ۱۴۵ میلیون تومان فروخته شد. این رکورد در نوبت ۲۱ جلسه ششم حراج رقم خورد.


حراج فرش دستباف در سال جدید از هفته آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۲ دوباره از سرگرفته می‌شود. اطلاعات دقیق‌تر در همین صفحه در سال جدید اعلام خواهد شد.


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *