اخبار فرش ۴ تیر ۱۴۰۱

معرفی کسب و کارهای نو در فرش

گلچه، حامی فرش دستباف ایرانی

سال ۱۳۹۸ گروهی از متخصصان رسانه و دانش‌آموختگان فرش با هدف ارائه اطلاعات مفید از فرش دستباف به علاقمندان فرش ایرانی گردهم جمع شدند و گلچه فرش را ساختند. در این یادداشت بیشتر با این گروه آشنا می‌شویم.

در سال‌های گذشته توسعه شبکه‌های اجتماعی و دسترسی راحت‌تر اقشار مختلف جامعه به این بسترها موجب شده کسب و کارها بیشتر به معرفی خود در این بسترهای تحت وب هدایت شوند. اتفاقی که نیاز به دانش و تخصص در این زمینه دارد. دانشی که از یک سو سواد رسانه‌ای می‌طلبد و از دیگر سو تخصص و شناخت فرش تا همچون دو بال بتواند در بستر وب و فضاهای مجازی آگاهی رسان و جذاب باشد. سال ۱۳۹۸ گروهی از متخصصان رسانه و دانش‌آموختگان فرش با هدف اطلاع رسانی آخرین اخبار و اطلاعات فرش دستباف و ارائه اطلاعات مفید به علاقمندان فرش ایرانی گردهم جمع شدند و گلچه فرش را ساختند. در ادامه بیشتر با این گروه آشنا می‌شویم.


ما مدیون گذشتگانیم، آن‌هایی که عشق، باور و زندگی ‌خود را بر تارهای سپید دار گره زده‌اند؛ فرش‌ها و دستبافته‌هایی که خود زندگی هستند و به زندگی‌مان رنگ می‌دهند.
ما مدیون گذشتگانیم که هنر و‌ فرهنگی با اصالت و ریشه‌دار را نه تنها برای ما بلکه برای جهانیان به یادگار گذاشته‌اند.

اما چرا فرش؟
حمید حاجی‌پور، روزنامه‌نگار و دانشجوی رشته دکتری علوم ارتباطات اجتماعی است که پیش‌تر گزارش‌هایی از وضعیت صادرات فرش و کارگاه‌های قالیبافی در خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، برنا و روزنامه‌های ایران، جام‌جم، شرق، فرهیختگان، همشهری و … منتشر کرده است. او انگیزه خود درباره راه‌اندازی سایت و شبکه‌های اجتماعی «گلچه» را این‌طور می‌گوید: «چرا فرش؟ از این همه شغل و حرفه و صنایع دستی چرا فرش؟ این سوال را خیلی‌ها از من پرسیده‌اند. جوابش یک جمله بیشتر نبود؛ من شیفته فرش هستم.
پدر و پدربزرگم هم عاشق فرش بودند، دکانی در منطقه قدیمی از تهران؛ جایی بود که اهالی‌اش هم آنجا را بخوبی می‌شناختند، دست خالی می‌آمدند و با فرش و قالیچه و کناره و پشتی به خانه بر می‌گشتند.
باید بگویم من روی فرش‌هایی از تبریز و هریس و مهربان و خواف و کاشمر و مشهد و کاشان و نایین و … بزرگ شده‌ام پس باید حق بدهید که عاشقش باشم.»
وی در ادامه می‌افزاید: «اما عشق‌ورزی به فرش تنها دلیلم برای دنبال کردن آن در فضای سنتی نبود؛ من مصائب فرش را بخوبی می‌شناسم، از غم نان بافنده، از نخ‌هایی که با هزاران گره روی دار نقش می‌خورند، از کسادی بازارش، از دزدیده شدن نقشه‌هایش و … .
سال‌ها به دنبال آن بودم که برای اهالی فرش قدمی بردارم. من راه پدر و پدربزرگم را ادامه ندادم ولی هنوز خاطرات شیرین آن را در ذهنم دارم و چه وظیفه‌ای مهمتر از اینکه بتوانم برای فرش ایرانی که قدمتی چند هزار ساله دارد، کاری کنم.
چرا نباید از داستان‌های آن بگویم؛ از نقش ماهی و گل فرنگ و لچک و ترنج و گل افشان و خشتی و شکارگاه و دیرناق گل و کشکولی و … .
می‌خواهیم با کمک دلسوزان هنر قالی، اعتبار و رونق را به آن برگردانیم. چرا باید برخی از هموطنانم ندانند، فرشی که زیر پایشان است چگونه و با چه زحمتی بافته شده است!
شاید کوتاهی از ما بوده، شاید هم از مسولانی که خواسته یا ناخواسته به آن بی‌اهمیت بوده‌اند. نگذاریم گره تار و پود فرش ایرانی این هنر بی‌رقیب از هم گسسته شود، باید اعتبارش را از کشورهایی که با رندی می‌خواهند از آن خود کنند، پس گرفت.»



شروعی پر شور با همراهی دوستداران فرش

حمید حاجی‌پور هدف از فعالیت متفاوت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را چنین عنوان می‌کند: «سایت و‌ شبکه‌های اجتماعی «گلچه» فعالیت جدی خود را در زمینه پژوهش، ترویج و اطلاع‌رسانی در حوزه فرش و دستبافته‌ها از مهر سال ۹۸ آغاز کرد.
گلچه، بخشی از رسالت خود را در زمینه حمایت از کسب و کارهای نوین و تولیدکنندگان خرد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تبیین کرده و‌ به گواه همراهان و مخاطبانش در این عرصه موفق عمل کرده است.
مدیر سایت گلچه درباره تقویت زنجیره تولید و صادرات فرش هم چنین می‌گوید: «مشکلات زیادی در حوزه تولید و صادرات وجود دارد که نیمی از آن متوجه جامعه فرش و نیم دیگر باید از سوی متولی دولتی فرش برطرف شود.
ما برای بازشناسایی قالی اصیل ایرانی نیاز به تبلیغ و اقناع و برپایی نمایشگاه‌های فرش در کشورهای دیگر همراه با بیان دقیق و درست داستان‌های فرش و تشریح فلسفه نقشمایه‌ها داریم که متاسفانه فعالیت جدی در این موضوع حداقل در چند سال گذشته رخ نداده است و باید این هنر چند هزار ساله مسیر هموار منطبق با تجارت الکترونیک برای صادرات را بپیماید.»



تیمی قوی و متخصص، پشتوانه گلچه در ایفای رسالت خود

اما تیمی که گلچه را در طول ۳ سال گذشته همراهی کرده‌اند جزو جوان‌های با استعداد، متخصص و کار بلد بوده‌اند.
تیم متخصص گلچه متشکل از چند روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته فرش هستند و اهم فعالیت‌شان در حوزه تولید محتوا، تحقیق و پژوهش است که همکاری با سفرای کشورمان در چین و برزیل برای تولید محتوا و برگزاری نمایشگاه فرش، معرفی کتاب‌های حوزه فرش، معرفی پژوهشگران دلسوز ایرانی در این حوزه و انعکاس گزارشات آن در رسانه‌های معتبر از مهمترین دستاوردهای آنان است.
تیم گلچه را مرجان حاجی رحیمی، فاطمه علی اصغر، کبریا حسین‌زاده، خبرنگاران بنام حوزه صنایع دستی و گردشگری، فریبا خان‌احمدی، کارشناس تولید محتوا و برندینگ و نگین پولادی، فاطمه کریمی یکتا، دانش‌آموختگان فرش و‌ فرید حاجی‌پور، عکاس و متخصص مالتی مدیا یاری می‌کنند.

سخن اخر
در پایان باید بگوییم گلچه همچون گذشته و با انرژی بیشتر همچنان در مسیر بازشناسی و ترویج و پژوهش و شناسایی نقاط قوت و ضعف حوزه فرش دستباف گام برمی‌دارد و امیدوار به آینده روشن برای فرش ایرانی است.


شرکت سهامی فرش ایران همواره از فعالیت‌های ترویجی و توسعه‌ای در حوزه دستبافته‌های سنتی حمایت می‌کند و امیدوار است چنین هسته‌های جوان و با انگیزه در ادامه بیش از گذشته با هدف معرفی فرش، این هنر زیبا و اصیل ایرانی شکل بگیرند که آینده فرش را این فکرهای نو می‌سازند و به پیش خواهند برد. شما هم اگر کسب و کار نو و خلاقی در حوزه فرش دستباف دارید با ما تماس بگیرید؛ ما از همکاری با شما استقبال می‌کنیم.


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *