دانستنی‌های فرش ۶ خرداد ۱۳۹۹

نکات کاربردی دکوراسیون و فرش

هماهنگی فرش‌های پرنقش با مبلمان

گفته می‌شود فرش‌های ایرانی که دارای طرح‌های کلاسیک و پُرنقش هستند با رویکردهای امروزی در طراحی داخلی خانه و مبلمان همسانی ندارند. از این رو خریداران خواهان فرش‌های با طرح‌های خلوت و گاه بدون نقش هستند.

فرش دستباف ایرانی با طرح‌های کلاسیک به ویژه در اندازه ۳*۲ (قالی) و بزرگتر به دلیل گستره زیاد و پُر رنگ بودن، قدرتمندترین موضوع دکوراسیون به شمار می‌رود. پس می‌بایست دیگر اجزا (المان‌ها) با آن هماهنگ شوند و چون این گونه از فرش‌ها پرنقش و نگار هستند برای همین مبلمان باید تک رنگ باشد و یا اگر از دو رنگ استفاده می‌شود نباید پارچه رومبلی گلدار و شلوغ باشد. هرچه پارچه رو مبلی ساده‌تر و یا با نقوش کم رنگ‌تر باشد بهتر است.

برای نمونه رنگ مبلمانی که برای فرش لاکی (کاشان) انتخاب می‌شود کرم، قهوه‌ای، نسکافه‌ای، بژ، صورتی و یا سفید می‌تواند باشد. نکته یاری رسان برای این انتخاب رنگ دیوار است؛ اگر دیوار سفید باشد انتخاب مبلمان سفید درخور توجه است حال اگر رنگ دیوار کرم باشد مبلمان کرم، قهوه‌ای و یا نسکافه‌ای انتخاب مناسبی است.

در ادامه انتخاب پرده نیز یکی دیگر از گزینه‌های این هم‌نشینی است. پرده باید بلند باشد طوری که به کف اتاق برسد، به این ترتیب خانه بزرگ‌تر و ارتفاع آن بلندتر جلوه می‌کند. بر این اساس می‌توان از دولایه پرده استفاده کرد. پارچه زیرین می تواند یک حریر سفید و ساده و پارچه رویی یک کتان یا ساتن قرمز(هماهنگ با رنگ فرش) باشد تا به این ترتیب کمی از قدرت رنگ فرش را در خود حل کند. در این طراحی‌ها از والان یا دکوری‌های شکل‌دار و پارچه‌های پُرنقش استفاده نمی‌شود بلکه پارچه‌های ساده گزینه مناسبی‌ است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *