رویدادها ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

نمایشگاه تک نگاره‌های ابوالقاسم نعمت شهربابکی برگزار شد

سی مرغ ختایی در دهه فجر به پرواز درآمدند

نمایشگاه آثار ابوالقاسم نعمت شهربابکی با عنوان «سی مرغ ختایی» از ۱۰ تا ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

شهربابکی در این نمایشگاه تلاش کرده تا با نگاهی بینامتنی به سی مرغ عطار، سی اثر با نقش مرغان آن را با استفاده از نقوش ختایی که از جمله نقوش سنتی هنر ایرانی است خلق کند.

همچنین تابلوهای شهربابکی علاوه بر استفاده از نقوش سنتی ختایی، با تلفیقی از رنگ گذاری‌های نقاشی غربی بر بوم همراه شده است تا تجربه‌ی تازه‌ای را از اجرای این نقوش در حالت بداهه پردازی نشان دهد.

در معرفی این نمایشگاه امده:

کمال یافتگی بخشی از هدف هنرمند سنتی ایرانی است. هنرمند ایرانی طریق کمال را طریقی عرفانی می‌داند. عطار در منطق الطیر، کمال را در نقش پرندگان، برای سیمرغ شدن بیان نموده است، تابلوها در این دیدار، رسیدن به سیمرغ است از مسیری که ختایی‌ها ترسیم می‌کنند. ختایی‌ها در وجه بداهه پردازی از ذهن هنرمند ریشه می‌گیرند و در انطباق با موتیف‌ها تبدیل به پرندگانی انتزاعی می‌شوند. پرندگان این بار به جای پرواز در نسخه نگاره‌ها بر بوم نقاشی خود را نمایش می‌دهند تا ارتباط خود را با مخاطب امروزی از گذرگاه ارتباط نقاشانه برقرار نمایند.

پیش سیمرغ آن کسی اکسیر ساخت

کو زبان جمله‌ی مرغان شناخت

ابوالقاسم نعمت شهربابکی، متولد ۱۳۵۸ شهرستان شهربابک و دانش آموخته کارشناسی طراحی فرش از دانشگاه سیستان و بلوچستان و کارشناسی ارشد طراحی فرش از دانشگاه کاشان است. وی همچنین دارای نشان درجه یک و دو هنری در رشته طراحی فرش و عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان است که سابقه‌ای بیش از بیست سال تدریس در این زمینه را در کارنامه خود دارد.

این نمایشگاه به مناسبت چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی در ساختمان شماره یک وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در تهران، از تاریخ دهم تا بیستم بهمن ماه سال جاری دایر بود که در ادامه گزیده‌ای از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه را می‌بینید.



عکس: گلناز سادات رفیعی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *