دانستنی‌های فرش ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

مرور چند ترفند ساده برای جذاب‌تر شدن خانه شما

کلید ترکیب فرش‌ها در چیدمان خانه

فرش دستباف ایرانی، به طرز شگفت انگیزی در چیدمان انواع خانه‌ها کاربرد دارد. ما لیستی از نکات و ترفندهای کاربردی را آماده کرده‌ایم تا به شما در ایجاد ترکیبات جذاب بصری فرش در چیدمان خانه کمک کنیم.

اغلب ما عاشق پلان‌های باز برای خانه‌هایمان هستیم، اما از آنجا که رنگ فرش پس از دیوارها، دومین رنگ بصری اتاق را به خود اختصاص می‌دهد، فقدان فضای مشخص کننده دیوارها، معمولا چیدمان مبلمان و دکوراسیون را کمی چالش برانگیز می‌کند. از سوی دیگر، با هزاران گزینه از نظر رنگ، بافت، مقیاس و سبک، فرش زیبای دستباف ایرانی برای هر فضایی وجود دارد، هرگز از مد نمی‌افتد و جزو دارایی‌هایی است که برای یک عمر و چه بسا پس از خودمان نگه می‌داریم. حال اگر خانه ثابتی نداشته باشیم، تغییر مکان ممکن است برایمان چالش آفرین باشد، نگران نباشید زیرا فرش دستباف ایرانی، به طرز شگفت انگیزی در انواع خانه‌ها کاربرد دارد. ما لیستی از نکات و ترفندها را آماده کرده‌ایم تا به شما در ایجاد ترکیبات جذاب بصری فرش کمک کنیم.

کلید ترکیب فرش‌ها: تعادل بین بافت، رنگ، طرح و مقیاس است

فرقی نمی‌کند که بخواهید با یک فرش دستباف ایرانی، اتاقی را شکوهمند کنید یا یک اتاق نشیمن مدرن شیک بسازید؛ وقتی نوبت به ترکیب فرش‌های دستباف با یکدیگر می‌رسد، نکات زیر را دنبال کنید:

از فرش‌های همسان استفاده کنید

استفاده از دو فرش یکسان، ساده‌ترین راه است. یک فرش از الیاف طبیعی با یک رنگ ثابت با پس‌زمینه اتاق ترکیب می‌شود و اجازه می‌دهد سایر قطعات موجود در فضا، کانون بصری باشند. برای اینکه اتاق‌ها خسته کننده نباشند، نکته کلیدی ایجاد جذابیت بصری در اطراف فرش است. می‌توانید در مبلمان خود، بافت، طرح و رنگ بیشتری را با هم ترکیب کنید.

کلید ترکیب فرش‌ها: تعادل بین بافت، رنگ، طرح و مقیاس است

ترکیب سبک‌های مختلف با یکدیگر

انواع پوست، نمد، حصیر و قالیچه‌هایی با الیاف طبیعی به خوبی با همه چیز ترکیب می‌شوند. هر کدام می‌توانند در انواع سبک‌های طراحی کار کنند و به خوبی با رنگ‌های روشن، رنگ‌های خنثی، الگوهای جسورانه و الگوهای ظریف ترکیب شوند. همه‌ی این فرش‌ها برای لایه بندی نیز عالی هستند. اگر از قبل فرشی دارید که برای اتاق کمی کوچک است، آن را روی یک فرش با الیاف طبیعی بپوشانید. یا اگر یک فرش زیبا را پسندیده‌اید، اما بودجه خریدش را ندارید، آن را در سایز کوچکتر سفارش دهید و روی یک فرش ارزان قیمت‌تر با الیاف طبیعی پهن کنید.

کلید ترکیب فرش‌ها: تعادل بین بافت، رنگ، طرح و مقیاس است

فرش‌ها را با بافت‌های مختلف ترکیب کنید

ترکیب بافت‌ها یک راه عالی برای افزودن جذابیت بصری به فضا است. می‌توانید فرش‌هایی را انتخاب کنید که در یک قسمت دارای نقش برجسته باشد و در قسمت دیگر فرشی با پرز بلند.  شما می‌توانید از نمد، حصیر، قالی، گلیم، گبه و انواع دیگر دستبافته‌ها استفاده کنید. در هرصورت، پیوند دادن دو فرش بر اساس رنگ، باعث می شود که آنها بدون تکراری بودن احساس یکپارچگی کنند.

کلید ترکیب فرش‌ها: تعادل بین بافت، رنگ، طرح و مقیاس است

 بازی با مقیاس فرش‌ها

دو فرش طرح‌دار می‌توانند به خوبی در کنار یکدیگر بنشینند – کلید موفقیت‌آمیز بودن این جفت، تغییر مقیاس الگو است. یک فرش را با طرح مقیاس بزرگ انتخاب کنید و برای فرش دیگر یک الگوی مقیاس کوچک انتخاب کنید. در این روش فرش‌ها را می‌توان به راحتی با یک رنگ مشترک به هم گره زد. مقیاس‌های مختلفِ ترکیبی از الگوهای متعدد، مانع احساس طاقت فرسا بودن آنها می‌شود.

کلید ترکیب فرش‌ها: تعادل بین بافت، رنگ، طرح و مقیاس است

ترکیب فرش‌ها در یک سبک

استفاده از دو فرش با سبک مشابه، روشی برای ارتباط آسان بین دو فرش است. در این چارچوب، می‌توانید به راحتی رنگ و یا الگو را تغییر دهید و در عین حال ظاهر منسجم را حفظ کنید.

ما چندین قانون را به شما ارائه کرده‌ایم، همیشه بیش از یک پاسخ درست وجود دارد. هر ترکیبی از فرش‌ها تا زمانی که یک عنصر مشترک (می‌تواند رنگ یا سبک باشد) داشته باشند، به خوبی کار خواهد کرد. اگر به دنبال خرید فرش نو هستید از گالری فروشگاه و مشاوره کارشناسان شرکت سهامی فرش ایران بهره ببرید.

 

تنظیم و ترجمه: فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *