دانستنی‌های فرش ۵ مرداد ۱۴۰۱

ویژگی‌هایی که باید از فرش دستباف بشناسیم

ویژگی‌های فرش خوب

فرش خانه را می‌سازد. این باور بسیاری از مردم و دکوراتورها و هنرمندان جهان است. پس خرید فرش بی‌شک تصمیم بزرگی است که با یک سوال مهم همراه است: ویژگی‌های فرش دستباف خوب چیست؟

فرش خانه را می‌سازد. این نه تنها باور بسیاری از مردم، بلکه نظر  معتبرترین دکوراتورها و هنرمندان جهان است. پس خرید فرش بی‌شک تصمیم بزرگی است که با یک سوال همیشگی برای خریدارانش همراه است: ویژگی‌های فرش دستباف خوب چیست؟

فرقی ندارد شما به دنبال یک فرش خانه‌داری باشید یا فرشی خاص و آنتیک، در هر حال موقع خرید فرش دستباف کلمه “خوب”، چیزی است که بسیاری از فروشنده‌ها درباره فرش‌هایشان به شما می‌گویند. فرش‌های دستباف اغلب حداقل برای چندین دهه عمر می‌کنند و می‌توانند مثل یادگاری ارزشمند از نسلی به نسل دیگر حفظ شوند و حتی می‌توان گفت: فرسنگ‌ها دورتر از مکانی که به آن تعلق داریم، خانه ما آن جایی می‌شود که فرش‌مان را می‌گذاریم. فرقی ندارد شما به دنبال یک فرش خانه‌داری باشید یا فرشی خاص و آنتیک، در هر حال موقع خرید فرش دستباف کلمه “خوب”، چیزی است که بسیاری از فروشنده‌ها درباره فرش‌هایشان به شما می‌گویند. باور کلی بر آن است که فرش هر چه ظریف‌تر و رجشمار آن (تراکم گره‌ها) بیشتر باشد، آن فرش خوب‌تر است. اما در دنیای فرش‌های دستباف اصطلاح “فرش خوب” با توجه به سبک فرش مورد نظر شما، دارای معنای متفاوتی است. هیچ کس بهتر از خودتان نمی‌تواند از میان چندین فرش، یکی را برایتان انتخاب کند تا وقتی آن را  به خانه می‌برید کنار وسایل دیگرتان بدرخشد. پس اول ببینید جذب چه سبک بافته‌هایی می‌شوید. سپس از میان فرش‌هایی در آن سبک، به دنبال فرش خوب خودتان باشید.

به طور کلی برای خرید یک فرش خوب دستباف ایرانی، باید در جستجوی ویژگی‌های خاصی باشید

کیفیت همیشه مهم است

کیفیت یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌ها در تعیین ارزش یک فرش خوب است. لازم است مطمئن شوید که به دنبال فرش‌های باکیفیت هستید. انتظار این است که یک فرش دستباف علاوه بر زیبایی در طرح و کیفیت مطلوب ظاهری، از نظر رنگرزی و تکنیک‌های بافت نیز بررسی شود، تا دست کم برای ده سال آینده بتوانید روی همراهی‌اش حساب کنید. زیرا اگر به درستی از یک فرش دستباف خوب نگهداری شود، یک عمر ماندگار خواهد بود.

به بافت فرش توجه کنید

جلو و پشت فرش را بررسی کنید. بافت نامنظم از پشت فرش راحت‌تر تشخیص داده می‌شود، بنابراین برای اینکه از کیفیت بافت مطمئن شوید‌، ساده‌ترین راه این است که آن را برگردانید و بررسی کنید. آیا می توانید ایراداتی را در بافت مشاهده کنید؟ علاوه بر این، فرشی که بافتی ثابت و با کیفیت داشته باشد، بدون موج و چروک و چین خوردگی روی زمین قرار می گیرد.  اگر هنگام گذاشتن فرش روی زمین هر یک از این ناهماهنگی‌ها را مشاهده کردید، دوباره بررسی‌اش کنید.

به لبه‌ها و انتهای فرش دقت کنید

خیلی مهم است که لبه‌ها و انتهای فرش را بررسی کنید. لازم است که صاف و محکم به نظر بیایند. در یک فرش خوب، لبه‌ها صاف، ابعاد عرض در دو انتها یکسان و انتهای آن به درستی محکم می‌شود.  اگر شیرازه و ریشه‌های فرش به درستی محکم نشده باشد، احتمال باز شدن آن به مرور زمان، در حین جاروبرقی یا تمیز کردن زیاد است.

یکنواختی و کیفیت رنگ را بررسی کنید

آیا یکنواختی در رنگ بندی وجود دارد؟ فرش‌های شهری ایرانی با استفاده از رنگ‌های زیادی بافته می‌شوند لازم است همیشه در رنگ‌های به کار رفته یکنواختی وجود داشته باشد. پس به دنبال هرگونه تفاوت و نایکنواختی در رنگ باشید. گاهی وصله رنگ تیره‌تر می‌تواند به این معنی باشد که فرش ترمیم شده است، در حالی که وصله رنگ روشن‌تر احتمالا به این دلیل است  که فرش با گذشت زمان کم رنگ شده است. هر دو سناریو  برای یک فرش خوب نو، غیر قابل قبول است. اما در مورد فرش‌های روستایی و عشایری، آنتیک یا فرش‌های کارکرده، یا ابرش، اتفاق عجیببی نیست و در برخی از موارد نمی‌تواند از ارزش فرش بکاهد. و گاهی حتی ان را زیباتر می‌کند

طرح فرش را بررسی کنید

فرش‌های دستباف با توجه به سبک‌هایشان ویژگی‌ها و تنوع گوناگونی در طرح دارند. اگر دنبال فرش عشایری هستید، از آنجا که اغلب بصورت بداهه بافته می‌شود، اشتباهات بافت در اصطلاح “غلط بافی” جزو شیرینی‌های کار است. اما درباره فرش‌های کلاسیک شهری، مهم است که تقارن و نظم در طراحی رعایت شده باشد. بهتر است بدانید  گاهی آنچه از بی‌نظمی در طرح یک فرش می‌بینیم می‌تواند نشانه خطاهایی در بافندگی و نه در طرح آن باشد، در هر حال درباره فرش‌های شهری‌باف بی‌نظمی در طراحی نکته‌ منفی‌ای است.

از کارشناسان کمک بگیرید

آنچه در این مطلب گفته شد، راهنمای سریع شما برای تشخیص برخی از ویژگی‌های فرش خوب است. دنیای متنوع فرش دستباف ایران، انتخاب‌های فراوان و عالی‌ای را پیش رویتان می‌گذارد. برای خرید بهتر، توصیه همیشگی ما این است که فرش را از فروشگاه‌های معتبر و یا با استفاده از راهنمایی کارشناسان فرش تهیه کنید تا انتخابی مطمئن‌تر و راحت‌تر داشته باشید.

ما در شرکت سهامی فرش ایران به پشتوانه نزدیک به یک قرن تجربه و تخصص تولید و بازرگانی انواع فرش دستباف ایرانی از بهترین کارشناسان برای راهنمایی شما بهره می‌گیریم تا شما خریدی مطمئن و آگاهانه را تجربه کنید.


فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *