دانستنی‌های فرش ۲۹ مهر ۱۴۰۱

راه‌های افزودن زیبایی فرش ایرانی به خانه‌های شما

فرش‌های آنتیک الهام بخش محصولات خانگی

فرش‌ دستباف ایران به خاطر زیبایی و هنرمندی بدیعش شهرت دارد. علاوه بر خود فرش، راه‌های دیگری هم وجود دارد که زیبایی جاودانه یک فرش سنتی ایرانی را می‌گیرد و آن را به یک جزء اصلی و کاربردی خانه‌تان می‌افزاید.

بر کسی پوشیده نیست که فرش‌های دستباف ایرانی از ساده‌ترین تا مجلل‌ترین مکان‌ها یافت می‌شود. با شکوه‌ترین نمونه‌های آنها دارایی برجسته‌ترین موزه‌های جهان، زینت بخش کاخ‌ها و متعلق به خانواده‌های سلطنتی هستند.

این فرش‌ها برای قرن‌ها، مطلوب‌ترین وسایل کاربردی خانه‌ها بوده و همچنین به عنوان یک شیء تزیینی، نقش مهمی در دکوراسیون ایفا کرده‌اند. امروزه هم مردم از فرش‌های دستباف برای تزئین فضاهای خانه، از جمله: اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه استفاده می‌کنند. حتی راه‌های خلاقانه زیادی برای استفاده از فرش‌ها و دستبافته‌ها به غیر از قرار دادن روی زمین وجود دارد. با این حال، اخیراً زیبایی فرش‌های آنتیک شرقی الهام‌بخش بسیاری از صنعت‌گران دیگر شده است تا علاوه بر فرش، محصولاتی را برای خانه بسازند. این محصولات مقرون به صرفه، به عموم مردم امکان می‌دهد تا زیبایی الهام گرفته از فرش‌های ایرانی را به خانه‌ها و فضاهای‌شان بیاورند. بیایید برخی از این محصولات زیبا را که از فرش‌های آنتیک وخیره کننده الهام گرفته‌اند بررسی کنیم.

فرش در آشپزخانه

قلب هر خانه‌ای آشپزخانه آن است. قرار دادن فرش در آشپزخانه یک روند طراحی است که در سال‌های اخیر در وبلاگ‌های طراحی و سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند پینترس گسترش یافته است. اما اگر از پهن کردن فرش‌های گرانبهای خود در مکانی که ممکن است چیزی روی آن ریخته شود خودداری می‌کنید، یا اگر می‌خواهید دکوراسیون آشپزخانه خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید، راه‌های دیگری هم وجود دارد که آن را به آشپزخانه‌تان می‌آورد و در نتیجه، طراحی جذاب و منحصر به فرد فرش ایرانی در دکوراسیون آشپزخانه شما دلچسب خواهد شد.

یکی از کارآمدترین لوازم جانبی آشپزخانه، تخته‌های خردکن است. شما می‌توانید با یک تخته برش الهام گرفته از قالی ایرانی، سوار بر فرش جادویی شوید و عطر و طعمی دلچسب را به آشپزخانه‌‎تان بیاورید. اغلب این تخته‌ها چند منظوره و بادوام هستند، جز اینکه برای برش سبزیجات، میوه و گوشت مناسب است، برای اهدافی فراتر از برش نیز کاربرد دارد. از جمله به عنوان پیشخوان زیر قابلمه‌‌ای، تخته پنیر و حتی سینی سرو میوه یا دسر در یک مهمانی. این تخته برش‌های منحصر به فرد برای علاقه مندان به آشپزی، میزبانان مهمان دوست و به عنوان هدیه ایده آل است و مطمئناً حس و حال خوبی ایجاد می‌کند!

زیر لیوانی با الهام از فرش‌های ایرانی

اگر هنوز از زیر لیوانی‌های قدیمی خسته کننده در خانه خود استفاده می‌کنید، فرصت را از دست می‌دهید. امروزه گزینه‌های بسیار زیبایی وجود دارد، از جمله مهم‌ترین آنها «قالیچه‌های زیرلیوانی» است که با الهام از فرش‌های سنتی و نقوشی که در فرش‌های قدیمی و آنتیک می‌بینید، طراحی شده‌اند. آنها معمولاً در مجموعه‌ای از رنگ‌ها، الگوها و جنس‌های مختلف موجود هستند. حتی بصورت بافته شده و از جنس خود فرش!

این زیرلیوانی‌های زیبا، بهترین عناصر را از یک فرش کلاسیک بیرون می‌کشند: یک ترنج و حاشیه مرکزی خیره کننده، طرح‌های چشم نواز، گل‌ها و رنگ‌های زیبا و اشباع شده. آنها ابعاد مناسبی برای قراردادن لیوان قهوه صبحگاهی شما را دارند و انتخابی عالی برای همنشینی با فنجانی است که به صرف چای و قهوه با مهمانتان اختصاص داده‌اید.

بالش‌های الهام گرفته از فرش ایرانی

اگر می‌خواهید زیبایی هنر ایرانی را به رختخواب، کاناپه یا محل نشیمن خود بیاورید، عاشق این کوسن‌ها و بالش‌های رو مبلی الهام گرفته از نقوش فرش و قالی خواهید شد. تعداد زیادی از آنها وجود دارد که توسط هنرمندانی با الهام از طراحی ایرانی ساخته شده است. این قبیل کوسن‌ها به ویژه به صورت گلیم و قالی بافته شده‌اند و اگر انواع ارزان تر آنها را بخواهید انتخاب‌های بسیاری دارید که بر روی پارچه چاپ شده‌اند. شما می‌توانید بسیاری از نقوش به کار رفته در فرش‌های اصیل را در این بالش‌ها پیدا کنید. آنها راهی عالی برای آوردن رنگ و جذابیت به فضای شما هستند. همچنین می‌توانید آنها را با فرش‌های قدیمی در یک اتاق ترکیب کنید تا ظاهری چند لایه و التقاطی داشته باشید.

پد ماوس الهام گرفته از فرش

طراحان کالاهای خانگی مکان مناسب دیگری را برای استفاده از طرح‌های سنتی فرش ایرانی پیدا کرده‌اند: ماوس پد.

شما می‌توانید با یک پد ماوس که شبیه یک فرش آنتیک با اندازه کوچک است، کمی شادی را به فضای اداری خود اضافه کنید. انواع مختلفی از این پد ماوس در بازار وجود دارد، اما معمولاً به نظر می‌رسد که شخصی یک فرش سنتی زیبا برداشته و آن را به اندازه پد ماوس کوچک کرده است. این قطعات سرگرم کننده و خلاقانه هستند و مطمئناً با داشتن یکی از آنها، هر زمانی که در دفتر کارتان هستید، لبخندی به لب خواهید داشت.

پرده‌هایی با طرح فرش

یکی از طرح‌های فرش ایران به پرده‌ای تشبیه شده، که به دو سوی یک در گره خورده است. این طرح با نام‌های «ناظم»، «حاج خانمی» و«سرو و سوسن» شناخته می‌شود. علاوه بر این، یکی از اندازه‌های فرش ایرانی، ابعاد تقریبی ۱۵۰ * ۲۵۰ و ۱۷۰ * ۲۸۰ سانتی متر است و در اصطلاح پرده‌ای نام دارد. این‌ به تنهایی روشن می‌کند که آویختن، یکی از روش‌های سنتی و کاربردی فرش است که از دیرباز مورد توجه بوده است.

فرش‌های پرده‌ای به طور سنتی، یک رو یا دو رو بافته می‌شدند و بیشترین کاربردشان پوشش سردر‌های ورودی بوده است که از ورودی اتاق یا سالن خانه‌ها تا اماکن مهم و مذهبی را شامل می‌شود. این که کجا نصب شوند، بستگی به میزان نفیس بودنشان داشته‌است. در پرده‌ای‌های دو رو، طرح و نقش دو طرف مشابه و رنگ‌های آنان متفاوت بوده است. علاوه بر فرش، پارچه‌های پرده‌ای هم رواج داشته است. امروزه بافت فرش‌های پرده‌ای رایج نیست بلکه بصورت سفارشی انجام می‌شود. همچنین هنرمندانی هستند که بر پارچه‌‌هایی با این اندازه، به ویژه به شیوه قلمکار نقش می‌اندازند. با این حال زیبایی الهام گرفته ازاین پوشش‌ها، به صورت چاپی در دسترس و اقتصادی است و می‌توانید با صرف کمترین هزینه ممکن، اتاق‌هایتان را با جادوی رنگ و نقش فرش‌های ایرانی زنده کنید.

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *