اخبار شرکت - گفت و گو ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

به مناسبت هشتادوپنجمین سالگرد تاسیس شرکت فرش

شرکت سهامی فرش ایران؛ یک برند شناخته شده در جهان

کوروش ذاکری از مدیران با سابقه شرکت فرش است. او از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ در سمت‌های مختلف ازجمله مسئول شعبه زنجان، تبریز، اردستان و اصفهان و از سال ۱۳۸۴ نیز در تهران با سمت مدیر سفارشات، مدیر تولید و معاون تولید با شرکت سهامی فرش ایران همکاری داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران؛ در ۱۴ بهمن سال ۱۳۱۴ با خلع ید کمپانی قالی شرق (O.C.M) شرکت سهامی ایران تأسیس شد و تمام اختیارات انجام فعالیت‌های تولیدی و تجاری فرش ایران به این موسسه دولتی تازه تأسیس واگذار شد. هم‌اکنون هشتادوپنجمین سالگرد تأسیس شرکت سهامی فرش ایران است. به این بهانه با کوروش ذاکری، معاون تولید شرکت سهامی فرش ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • از برنامه‌های شرکت سهامی فرش در بخش تولید برایمان بگویید؟

حدود دو سال است افزایش تولید در دستور کار شرکت قرار دارد. خوشبختانه در سال گذشته که اولین سال بود توانستیم تولیدمان را نزدیک ۵۰ درصد افزایش بدهیم. تولید شرکت را از ۹۰۰۰ مترمربع به ۱۳۵۰۰ -۱۴۰۰۰ مترمربع رساندیم. در سال ۹۹ نیز افزایش تولید ۲۰ درصدی را پیش‌بینی کردیم که تا حدود ۱۶۰۰۰-۱۷۰۰۰ مترمربع برسیم. شرایط کنونی و کرونا بر روند تولیدات ما تأثیر داشته است. ما به آن افزایشی که مدنظرمان بود نتوانستیم برسیم. ولی توانستیم تولید سال گذشته را حداقل حفظ کنیم. ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال تولیدمان تقریباً ۱۴۰۰۰ مترمربع باشد. اگرچه از برنامه‌مان عقب‌  افتاده‌ایم. شاید بتوان گفت در یازده ماهی که از سال ۹۹ گذشته است ما بعضی از کارگاه‌هایمان حدود سه تا چهار ماه تعطیل بودند. ولی همه سعی و تلاشمان بر این بود که بتوانیم تولید سال گذشته را حفظ کنیم و تاکنون موفق بوده‌ایم.

  • از تأمین مواد اولیه فرش‌ها برایمان بگویید؟

ما سالیانه مواد اولیه‌ را بر اساس پیش‌بینی‌ای که برای شعب داریم، برآورد می‌کنیم. ما چند نوع مواد اولیه برای فرش‌هایمان مصرف می‌کنیم. از کرک خارجی برای فرش‌های ریزبافت استفاده می‌کنیم. پشم ایرانی را که هرساله به اندازه مصرفمان خریداری می‌کنیم و در کارخانه کرج شست‌وشوی میکنیم. پشم‌ها شسته شده به درجه‌های یک و دو و الوان دسته‌بندی می‌شود. بعد پشم‌های درجه یک را ریسندگی می‌کنیم. پشم‌های خارجی را نیز از تولیدکنندگان صاحب نام و معتبر که در سالیان متمادی با آن‌ها کار کرده‌ایم و می‌دانیم کیفیت مواد اولیه‌شان بالا است خریداری می‌کنیم. نخ خام و پنبه را هم همین‌طور می‌خریم و می‌دهیم می‌تابانند و استفاده می‌کنیم.

  • فرش‌های شرکت چه کیفیتی دارند؟ (کیفیت مواد اولیه تا طرح و بافت.)

ما در شرکت به کیفیت مواد اولیه خیلی تأکید داریم و حساس هستیم. شاید بازار از هر مواد اولیه‌ای استفاده کند. ما پشم بهاره را خریداری می‌کنیم و برای تولیداتمان استفاده می‌کنیم. ما از پنبه و ابریشم صددرصد طبیعی استفاده می‌کنیم. در بعضی مناطق که درشت‌بافت‌اند از ابریشم ایرانی استفاده می‌شود. در برخی مناطق دیگر که لازم است ابریشم طیف رنگی بالا داشته باشد و در چله ها از ابریشم‌های خارجی استفاده می‌کنیم. روی مواد اولیه تأکید داریم که بهترین کیفیت را داشته باشند.

کیفیت بافت نیز برایمان مهم است. از زمانی که مواد اولیه را تحویل بافنده می‌دهیم، چله‌کشی و مراحل بافت نظارت می‌شود تا فرش تولیدی بهترین کیفیت را داشته باشد.

  • آیا دورنمایی برای افزایش تولید در سال‌های آینده در نظر گرفته شده است؟

برنامه‌ ما برای سال بعد افزایش تولید ۳۵ تا ۴۰ درصدی است. می‌خواهیم تولید را از ۱۴۰۰۰ متر به ۱۹۰۰۰ متر برسانیم. البته همه این‌ها بستگی به شرایط کرونا دارد. اگر شرایط بهتر شود ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا به این تولید برسیم. شرکت به این میزان از تولید نیاز دارد. مشتریان، شرکت را به‌عنوان یک برند معتبر و صاحب فرشی که به لحاظ مواد اولیه کیفیت لازم را دارد می‌شناسند. این اعتماد هم بی‌مورد نیست. تولیدمان نسبت به فروشمان عقب است. امیدواریم در آینده به حدی برسیم که تولیدمان جواب فروشمان را بدهد.

  • از هشتادو‌پنجمین سالگرد تأسیس شرکت برایمان بگویید؟

شرکت سهامی فرش ایران شرکتی است باسابقه که از گذشته به ما رسیده است. امیدوارم که عملکرد ما طوری باشد که شرکت بتواند سال‌به‌سال قدرت پیدا کند، در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و جزو چند برند اول دنیا باشد. زمانی که نام شرکت سهامی فرش ایران در جهان می‌آید یک برند شناخته شده مانند بنز باشد. امیدوارم به آن جایگاه برسیم.

  • چه دورنمایی را برای شرکت سهامی فرش ایران متصور شده‌اید؟

ما زمانی ۴۰ شعبه در سرتاسر کشور داشتیم. الان به ۲۲ شعبه رسیده‌ بود. تمام سعی و تلاشمان این است که شعبه‌ها را افزایش بدهیم. اولین شعبه نیز در استان فارس است. چون ما کمبود فرش‌های عشایری فارس را در فروشگاه داشتیم که عمدتاً فرش‌های قشقایی بودند. ما در نظر داریم خودمان کم‌کم برای تأمین آن‌ها وارد شویم و این کمبود را از بین ببریم.

در بلندمدت در نظر داریم شعبه‌هایی که درحال‌حاضر محصول کمتری از آن‌ها در فروشگاه داریم بتدریج تولید و تأمین کنیم. چشم‌اندازمان این است که یک تولید ۵۰۰۰۰ متری در سال داشته باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *