رویدادها ۸ بهمن ۱۴۰۱

هانوفر با دموتکس ۲۰۲۳ به تجارت فرش بازگشت

در دموتکس ۲۰۲۳ چه گذشت

دموتکس ۲۰۲۳، پس از دو سال متوالی- لغو دموتکس به دلیل همه‌گیری، ۱۱ تا ۱۴ ژانویه در هانوفر آلمان برگزار شد و بار دیگر نشان داد برآن است ثابت کند که همچنان مهم‌ترین سکوی تجارت و نوآوری صنعت فرش باقی مانده است.

دموتکس بازگشت خود را به تجارت جشن گرفت

هیچ چیز بهتر از دیدن افراد (و قالیچه ها!) به صورت حضوری نیست! این رویداد در طول چهار روز نمایشگاه تجاری پیشرو در جهان برای فرش و کف ‌پوش؛ نکات برجسته متعددی را در تمام بخش‌های محصول ارائه کرد و طی آن بازدیدکنندگان تجاری، که حدود ۶۹ درصد از آنها از خارج از آلمان بودند، توانستند نوآوری‌ها و روندهای جدید را کشف کرده و با بیش از ۷۳۰ غرفه دار در هشت سالن، تماس‌های تجاری جدیدی برقرار کنند. نمایشگاه دموتکس ۲۰۲۳ در روز ۱۵ ژانویه، پس از چهار روز پر ماجرا، درهای خود را بست.

تحریم ایران، اتفاق ویژه‌ی دموتکس۲۰۲۳

دموتکس که سال‌ها ویترینی برای صنعت فرش و کفپوش بوده است، همواره غرفه‌داران و بازدیدکنندگان ملی و بین المللی را با قدرت خرید قوی، به هانوفر جذب می‌کرده است. امسال به دلیل عدم صدور ویزا از طرف سفارت آلمان، مهم‌‌ترین نمایشگاه فرش و کفپوش جهان؛ بدون حضور شرکت‌های ایرانی برگزار شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه شرکت در دموتکس ترکیه[i] (قازیان تپ)، از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، صدور ویزا و هزینه‌ها‌، برای بسیاری از فعالان صنعت فرش و کفپوش انتخاب مناسب‌‌تری است، شرکای تجاری دموتکس به ویژه شرکت‌های ترکیه‌ای علاقه کمتری به حضوردر دموتکس هانوفر نشان دادند. در نتیجه‌ این موارد، به حذف قابل توجهی از فضای نمایشگاهی و عدم حضوربرخی از شرکت کنندگان در این رویداد جهانی انجامید.

پایداری، بین‌المللی بودن و کیفیت بازدیدکنندگان  

از ویژگی‌های رویداد امسال دموتکس؛ پایداری، بین‌المللی بودن و کیفیت بازدیدکنندگان بود. از نظر غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و برگزارکنندگان، دموتکس ۲۰۲۳ یک موفقیت چشمگیر دانسته شد. معتقد بودند جو سالن‌ها بسیار فوق‌العاده بود. غرفه‌داران و بازدیدکنندگان -به طور یکسان- از اینکه دوباره در نمایشگاه تجاری صنعت خود، گرد هم می‌آیند تا رو در رو ملاقات کنند، به تبادل نظرات و ایده‌هایشان بپردازند، تماس‌های جدید برقرار کنند و معامله کنند خوشنود بودند.

سونیا ودل کاستلانو، مدیرجهانی دموتکس درباره این نمایشگاه می‌گوید: “چیزی که من را خوشحال می‌کند کیفیت فوق‌العاده بازدیدکنندگان در نمایشگاه است. به هر حال، سهم تصمیم گیرندگان ۸۰٪ است. کسانی که به دموتکس می‌آیند با نیت بسیار خاصی می‌آیند.”

همانطور که توسط نظرسنجی بازدیدکنندگان ممیزی شده دو سال گذشته دموتکس ۲۰۲۳ مشخص شد، حدود نیمی از تصمیم گیرندگان در طول اقامت خود در دموتکس به شرکت‌های نمایشگاهی سفارش می‌دهند. حتی در طول نمایشگاه فعلی، دو سوم بازدیدکنندگان تجاری گفتند که دوباره در ژانویه ۲۰۲۴ از دموتکس بعدی در هانوفر بازدید خواهند کرد.

خوشحالی غرفه داران از حضور بالا و کیفیت بازدیدکننده

دموتکس مکانی است که همه در آن گرد هم می آیند: مشتریان، تامین کنندگان، رقبا، علاقه‌مندان. ارتباط‌هایی که دردموتکس برقرار می شوند برای شرکت کنندگان در آن،  بسیار ارزشمند هستند. چرا که وقفه در برگزاری دموتکس برای مدت طولانی آنها را در انزوا کشانده بود.

غرفه داران حضور خود و همکارانشان در دموتکس، معامله و نمایش محصولات را بسیار مهم می‌دانند. آنها، اولین دموتکس در سه سال گذشته را به وضوح فراتر از انتظارات دانستند و از تعداد بازدیدکنندگانی که پس از همه‌گیری از غرفه‌‌هایشان استقبال کردند، شگفت‌زده شدند. زیرا امسال به دلیل شرایط سخت جهانی، انتظار چنین حضور پر جنب و جوشی را نداشتند. آن‌ها امیدوارند که در دموتکس ۲۰۲۴ شاهد رویدادی حتی قوی‌تر باشند.

پایداری موضوع مشترکی است که در سالن های نمایشگاه جریان دارد

جهت‌گیری ارزشی دموتکس استقبال و تاکید بر راه حل‌های کفپوش سالم برای زندگی است. در دموتکس ۲۰۲۳، نمایش ویژه مجموعه سبز[ii] و برنامه کنفرانس روی صحنه دموتکس با موضوع کلیدی ارزش محور “کف‌پوش شده با طبیعت[iii] ” قلب این رویداد را تشکیل داد. این کنفرانس ارائه‌ها و بحث‌ها در مورد موضوعات متمرکز بر “بازارهای مرتبط”، “زندگی آگاهانه” و”طبیعت رنگارنگ” را شامل شد. همچنین ترند پایداری به نمایش گذاشته شد و مورد بحث قرار گرفت. بازدیدکنندگان نمایشگاه به ویژه تحت تأثیر “تنوع موادِ به نمایش گذاشته شده و امکانات مرتبط برای طراحی پایدار” قرار گرفتند.

دو برچسب جدید قوی “فرش” و “کفپوش” نمای کلی بازار را ساده کرد

گستره وسیع محصولات و خدمات باعث افزایش کارایی می‌شود. طراحی مدرن و بهینه دو برچسب جدید دموتکس که با عنوان “فرش[iv]” و “کفپوش[v]” معرفی شده است، ساختار نمایشگاه و سالن مناسب برای جهت‌گیری بازدیدکنندگان را تسهیل کرد.

فرش

در اینجا همه چیز حول محور فرش و قالیچه دستباف و همچنین فرش ماشینی می‌چرخد. فرش‌های دستباف با درخشندگی و منحصر به فرد بودن خود در مجموعه‌ای از طرح‌های متمایز و چند وجهی، بازدیدکنندگان را شگفت زده می‌کند. فرش‌های ماشینی با کیفیت فوق‌العاده و طراحی مد روز، به نوبه خود روند و گرایش همه‌جانبه بازار را مشخص می‌کنند.

کفپوش

هر چیزی که در دموتکس مربوط به پوشش‌های کف سخت و کالاهای مرتبط باشد، تحت دسته بندی جدید “کفپوش”، یعنی کفپوش‌های چوبی و لمینت، پارکت، کفپوش‌های طراحی، کفپوش‌های ارتجاعی، موکت، کفپوش‌های فضای باز، و فناوری کاربرد و نصب ارائه می‌شود. نمایشگرهای کفپوش، راه‌های هیجان انگیز بسیاری را که طبیعت و نوآوری‌های فنی در فضای زندگی معاصر بیان می‌کنند، برجسته می‌کند.

موضوعات نمایشگاهی فرش

      فرش و قالیچه دستباف

      به دلیل منحصر به فرد بودن و در عین حال چند وجهی بودن، دموتکس، ویترینی برای فرش و قالیچه های دستباف – هم به عنوان اقلام کلکسیونی و هم به عنوان اقلام طراحی است.

      فرش و موکت ماشینی

      سریع و با قیمت مناسب بافته می‌شوند و همیشه مد روز هستند. فرش‌های ماشینی بر اساس طراحی مدرن و کیفیت فوق‌العاده خود همچنان مشتریان را به خود جلب می‌کنند.

      نگهداری

      روش‌هایی که محصولات این دسته از پوشش‌های کف را در برابر کثیفی و سایش محافظت می‌کنند.

موضوعات نمایشگاهی کفپوش

      کاربرد فناوری و نصب

      نتایج میدانی: عالی! توجه به نوآوری‌ها در فناوری کاربردی و نصب، با استفاده از فناوری کاربردی بودن و مناسب بودن آخرین تکنیک‌ها.

      کفپوش پارکت، چوب و لمینت

      کف جامد، به روش طبیعی. غرفه داران در این دسته نشان می‌دهند که چگونه طبیعت و نوآوری‌های فنی به پروژه‌های مسکن و توسعه راه می‌یابند.

      کفپوش نساجی، الیاف و نخ

      همه کاره با فاکتور سلامتی. خوراکی برای پاها کفپوش‌های نساجی یک عنصر طراحی مهم در بخش کفپوش‌های مسکونی و اداری هستند.

      کفپوش‌های پذیرفته و طراحی کفپوش

      همه امکانات طراحی نامحدود و انواع مختلف مواد.

      پوشش کف برای فضای باز

      لذت بردن از فضای باز!ر دموتکس، ویترین جامع شما برای پوشش‌های کف فضای باز مقاوم، ضد آب و با طراحی خوب است.

برندگان جوایز طراحی فرش ۲۰۲۳

جوایز طراحی فرش یک نشان تمایز بین‌المللی است که به منظور قدردانی از کیفیت و برتری طراحی در فرش‌ها و فرش‌های دستباف در دسته بندی‌هایی که بر تمرکز CDA بر طراحی، کیفیت و نوآوری اصلی تاکید دارند، اعطا می‌شود. برندگان جوایز نمونه‌های استثنایی در صنعت هستند که طراحی، کیفیت و مهارت را تا حد خاصی ترکیب می‌کنند. هیئت داوران علاوه بر معیارهای انتخاب طرح و مفهوم طراحی، متریال، اجرا، ساختار و کیفیت، به جنبه‌های پایداری و برندسازی نیز توجه داشتند.

برای هجدهمین بار، طراحان و سازندگان فرش با جوایز معتبر طراحی فرش در جریان دموتکس هانوفر تجلیل شدند. جوایز طراحی فرش[vi] به سرپرستی جیمی متریک درهیئت داوران متشکل از کارشناسان بین المللی از صنعت طراحی و فرش، قانع کننده‌ترین طرح‌ها را در هشت دسته انتخاب کردند. از مجموع ۱۹۱ طرح فرش در سراسر جهان که برای جوایز طراحی فرش ۲۰۲۳ ارسال شده بود، ۲۴ اثر به دور نهایی مسابقات راه یافتند.

نهایتا نام هشت برنده در مراسم اهدای جوایز در دومین روز نمایشگاه، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام شدند. مراسم اهدای جوایز طراحی فرش معاصر با همکاری مجلات تجاری کاور و هالی جشن گرفته شد تا منعکس کننده نوآوری‌ها و روندهای صنعت برای بیش از ۱۵ سال باشند.

جیمی متریک، رئیس هیئت داوران می‌گوید: «چیزی که در مورد جوایز دوست دارم این است که آنها بهترین صنعتگران را تشویق می‌کنند تا به نوآوری ادامه دهند و هر سال چیز جدیدی را به بازار بیاورند. گستره و تنوع نامزدهایی که در فهرست نهایی قرار گرفتند. ترکیبی عالی از تولیدکنندگان، عمده فروشان، خرده‌فروشان و طراحان است.» گفتنی است سه نمونه انحصاری از هر دسته به فینال راه یافتند. تمامی فرش‌های فینالیست CDA تا آخرین روز نمایشگاه دموتکس در سالن ۲ به نمایش گذاشته شد.

جایزه EUCA برای دستاوردهای ویژه در صنعت فرش

برگزار کنندگان نمایشگاه دموتکس، جوایز طراحی فرش را نه تنها در سطح طراحی فرش، بلکه از سال ۲۰۰۷، دستاوردهای صنعت فرش اروپا را نیز تجلیل می‌کنند و با اهدای جایزه از شخصیت‌های این صنعت به دلیل دستاوردهای چشمگیر در زمینه فرش دستباف تقدیر می‌کند. هیئت داوران برنده جایزه را از بین تعدادی نامزد انتخاب می‌کند. از این رو انجمن واردکنندگان فرش اروپا[vii] برنده جایزه [viii]EUCA(که به عنوان اسکار فرش نیز شناخته می شود) بهرام طاهباز را به عنوان برنده امسال جایزه EUCA را معرفی کرد و بنیانگذار واردات فرش شرقی بهرام طاهباز، این جایزه را به خاطر دستاوردهای یک عمر خود شخصاً در محل دریافت کرد.

جوایز طراحی فرش

برای اولین بار پس از سال۲۰۲۰، همه برندگان هشت دسته مسابقه CDA و جایزه EUCA در مراسمی به صورت زنده در روز دوم نمایشگاه، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳، ساعت ۶ بعد از ظهر در سالن ۲، غرفه C۳۴ اعلام شدند. این جوایز برای بازار مهم هستند، زیرا آنها پنجره‌ای ارزشمند به طرح‌ها، روندها و تکنیک‌های یک زمان خاص ارائه می‌دهند.

جیمی متریک عضو هیئت داوران امسال، گفت: «این یک فرصت عالی بود تا بخشی از فرآیند داوری جایزه طراحی فرش باشم و ایده‌های خود را با دیگر اعضای صنعت فرش به اشتراک بگذارم. با دسته بندی جدید معرفی شده “جایزه پایداری”، جوایز طراحی فرش ۲۰۲۳ اهمیت و تقاضای رو به رشد برای طراحی پایدار و تولید فرش اخلاقی را در نظر می‌گیرد. لوسی آپوارد، سردبیر مجله کاور، تاکید کرد: «امسال جایزه پایداری افزوده بزرگی به این رویداد است، زیرا موضوعی است که همه ما باید برای بازار فرش به آن توجه کنیم.»

جایزه احترام به پایداری چیست؟

در سال ۲۰۲۳، رده “جایزه پایداری” معرفی شد. با این جایزه جدید، CDA ها می‌خواهند اهمیت روزافزون طراحی پایدار و تولید فرش اخلاقی را در نظر بگیرند. هیئت داوران جوایزی را در دسته‌های مختلف اعطا می‌کند. مقوله‌ها همه به موضوع پایداری گرایش دارند، اما هر یک از آنها بر ویژگی‌های مختلفی تمرکز دارند که جوهر یک محصول یا فرآیند تولید پایدار را تشکیل می‌دهند.

  • محصولات سازگار با محیط زیست: بر مواد تولید شده ارگانیک و اخلاقی و همچنین مواد خام بازیافتی و بازیافتی متمرکز شده است.
  • محصولات سالم: تمرکز بر تولید فرش و پوشش کف با محصولات کم آلاینده.
  • تولید پایدار: این دسته فرآیندهای جایگزین، صرفه جویی در انرژی و سایر فرآیندهای تولید پایدار صنعت کفپوش و محصولات مربوطه را پوشش می دهد.
  • مسئولیت اجتماعی: منعکس کننده تعهد فعال در برابر کودکان و کار اجباری است و هدف آن صدور گواهینامه تولیدکنندگانی است که به شیوه ای مثال زدنی بدون استثمار کارکنان خود تولید می‌کنند.

نانی مارکوینا، طراح فرش و عضو هیئت داوران، از گنجاندن این دسته جدید حمایت می‌کند و می‌گوید: «همه ما که وقف طراحی محصول هستیم، باید پایداری را بسیار در ذهن داشته باشیم. عملاً تبدیل به یک الزام و یک ضرورت شده است.» از زمان شروع رقابت، دسته بندی‌ها به طور مداوم اصلاح شده و با آخرین روندها و ارزش‌های صنعت سازگار شده‌اند.

جوایز طراحی فرش:

دسته ۱: بهترین طراحی هنرمند استودیو | طرح اصلی تولید در مقیاس کوچک از هنرمند یا طراح

Omaggio a Maria Lai: Legarsi alla montagna, Joias | Tortolì (IT)

دسته ۲: بهترین طراحی مدرن برتر | طرح های معاصر اصلی که استفاده بهینه از مواد را نشان می دهد

AAD…Enclosure of Life, Saraswati Global Pvt ltd | جیپور (IN)

دسته ۳: بهترین طراحی مدرن لوکس | طراحی اصیل معاصر نشان دهنده استفاده بهینه از مواد

با مسئولیت محدود عقیق سبز، فرش اشتری bvba | آنتورپ (BE)

دسته ۴: بهترین طراحی انتقالی | فرشی جدید که طرح های سنتی را برای مخاطبان معاصر تفسیر می‌کند

طلسم دست گره، طرح وندی موریسون | Musselburgh (بریتانیا)

دسته ۵: بهترین طرح بافت مسطح | طرح اصلی فرش که تکنیک بافت تخت را نشان می‌دهد

Tulu, Manglam Arts جیپور (IN)

دسته ۶: بهترین مجموعه | مجموعه‌های طراحی سنتی یا انتقالی معاصر که یک موضوع مشترک را نشان می‌دهند

 مجموعه مسیرها توسط سباستین هرکنر، M2Rugs | هامبورگ (DE)

دسته ۷: بهترین فضای داخلی | یک پروژه سفارشی سازی پیشرفته یا نصب فرش که با تصاویر باکیفیت نشان داده شده است

Emily Forgot – Modular (Amity)،  FLOOR_STORY | (لندن، انگلستان)

دسته ۸: جایزه پایداری | سازگار با طبیعت با ردپای کربن کم تولید ‌شود و دارای رویه‌های اخلاقی و مسئولیت اجتماعی است

Taufa, Jaipur Rugs | جیپور (IN)

دموتکس ۲۰۲۴  – سبزتر، قوی تر، متحد

توجه به محیط زیست و بازیافت برای همه ما ضروری است. بسیاری از غرفه داران – از جمله ter Hürne، Windmöller، Neuhofer، Merinos، Oriental Weavers. پیشاپیش مشارکت خود را برای سال ۲۰۲۴تأیید کرده‌اند .

سونیا ودل کاستلانو اعلام کرد: “ما کاملاً با موضوع اصلی خود در سال جاری و نمایش ویژه جدید هماهنگ شده‌ایم. من و همکارانم مشتاقانه منتظر گسترش بیشتر مجموعه سبز در دموتکس ۲۰۲۴ هستیم و به گسترش همکاری‌های خود با کارشناسان صنعتی و عمده‌فروشان منطقه‌ای ادامه می‌دهیم. همچنین تمرکز بیشتری برارتباط با معماران داخلی خواهیم داشت تا تضمین ‌کنیم که دموتکس ۲۰۲۴ قطب فرش و کف‌پوش باقی بماند. به سادگی هیچ راهی برای دور زدن وجود ندارد.”

 

فائزه قادری
کارشناس ارشد فرش دستباف


[i]  پیش از دموتکس امسال هانوفر، دموتکس ترکیه ۱۴ تا ۱۷ می ۲۰۲۲ در شهر قازی آنتپ، با حضور حدود ۳۰ شرکت ایرانی  در حالی برگزار شد که بنر خوش آمدگویی سر در ورودی آن با بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا فاقد زبان فارسی بود و بیش از نیمی از شرکت‌های ایرانی برای عرضه محصولاتشان، نه در سالن‌‌ها، بلکه در چادرهای نمایشگاهی جانمایی شده بودند. دوره قبلی دموتکس ترکیه سال ۲۰۱۹ برپا شد.

[ii] THE GREEN COLLECTION
[iii] FLOORED BY NATURE
[iv] Rrugs
[v] Flooring
[vi] CDA
[vii] EUCA
[viii]   انجمن واردکنندگان فرش اروپا (EUCA) جایزه معتبر EUCA را از سال ۲۰۰۷ ارائه می دهد.


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *