اخبار فرش ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت بین المللی ذوالانواری گفت:

تولید فرش دستباف از بین نمی‌رود

رضا ذوالانواری با بیان اینکه سال جدید اتفاقات غیرقابل پیش بینی باعث تغییراتی در کسب و کارها و نحوه زندگی می‌شود، گفت: در حوزه فرش هم فعل و انفعالات فراوانی پیش رو داریم اما تولید فرش از بین نمی رود بلکه فرم آن عوض می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از کاما پرس یکی از فعالان شناخته شده حوزه صادرات فرش، هموار نبودن مسیر انتقال ارز به کشور و فراهم نبودن امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللی در ایران را در تجارت این کالا بسیار خسارت بار توصیف کرد.

رضا ذوالانواری مدیرعامل شرکت بین المللی ذوالانواری در سوییس، با بیان اینکه سال جدید با اتفاقات غیرقابل پیش بینی باعث تغییراتی در کسب و کارها و نحوه زندگی می‌شود، اظهار کرد: در حوزه فرش هم فعل و انفعالات فراوانی پیش رو داریم اما باید گفت تولید فرش دستباف از بین نمی‌رود بلکه فرم آن عوض می‌شود. عضو هیات مدیره شرکت فرش ذوالانواری افزود: تولید و تجارت فرش دستباف همچنان ادامه دارد اما ارزش‌ها فرق می‌کند. شرایط رکود ناشی از کرونا باعث تغییراتی در سبک زندگی و عرضه و تقاضای بسیاری از کالاها می‌شود اما کالاهای فرهنگی و هنری مانند فرش همچنان ارزندگی خود را حفظ می‌کنند.

ذوالانواری افزود: با توجه به تحولات صورت گرفته در بازارهای هدف فرش دستباف باید تولید و تجارت آن را هوشمندانه تر از قبل انجام دهیم، به این معنی که تولید در چنین شرایطی کم می‌شود و کیفیت باید بالاتر رود.

تجار فرش از پرداخت هزینه تبلیغات در بازارهای بین المللی ناتوانند

وی با بیان این که قالی ایرانی پرچم دار و هویت ایران در تمام دنیا بوده و هست، تاکید کرد: تجارت فرش دستباف در شرایط مختلف دستخوش تصمیمات سیاسی همچون تحریم شده است اما این کالا همواره خواهان خود را داشته و دارد.

ذوالانواری با بیان این که فرش دستباف کالای لوکس محسوب می‌شود، افزود: در چنین شرایطی این کالا با مخاطبان خاص تری روبرو می‌شود. ضمن این که نوسانات نرخ ارز در حضور و عدم حضور تاجران فرش در ایران تاثیر فراوانی دارد.

وی با انتقاد از مساعد نبودن شرایط تجارت در ایران افزود: دولت و متولیان موظف به اصلاح بستر تجارت برای تجار هستند. اگر دولت شرایط تجارت را اصلاح کند قطعا تولیدکنندگان و تجار در امر تخصصی خود مسیر صحیح را ادامه می‌دهند. این فعال حوزه صادرات فرش توضیح داد: عدم انتقال ارز به صورت استاندارد و صحیح و نبودن بستر جهت استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی یکی از بزرگترین مشکلات تجاری در ایران است که موجب می‌شود تجار برای تولید و خرید به سمت کشورهای رقیب بروند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا دولتمردان بر مزیت محصولات صادراتی کشورشان تاکید می‌کنند و این محصولات را با تبلیغات استاندارد و صحیح بین‌المللی مداوم حمایت می‌کنند اما فرش ایران تا به حال از این حمایت محروم مانده است. این کوتاهی و عدم تشویق صحیح، منجر به ریزش نیروی انسانی و رشد رقبای فرش ایران شده است.

ذوالانواری گفت: تجار و تولیدکنندگان نمی‌توانند به طور مداوم هزینه‌های تبلیغات بین المللی فرش ایران را بدهند اما این هزینه برای یک دولت هزینه سنگینی محسوب نمی‌شود.


فاطمه رجبی، مدیرفنی دبیرخانه خوشه های فرش ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *