تاریخ شرکت ۷ آذر ۱۳۹۸

برگی از تاریخ شرکت سهامی فرش ایران

تشکیل دایره تفتیش فرش

نزدیک به هشتاد سال قبل، هیات‌مدیره شرکت سهامی فرش ایران با باور به لزوم توجه به مقوله نظارت و بازرسی در فرآیند تولید فرش دستباف، با ادبیات آن روزگار بر ایجاد «دایره‌تفتیش» پای فشرده‌اند

حمید کارگر/ دکترا علوم ارتباطات


اندیشمندان حوزه مدیریت، یکی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر را «نظارت و کنترل» دانسته‌اند. راهکاری که به حفظ نظام یک سازمان کمک می‌کند و عبارت است از سنجش دائمی و اصلاح عملکرد سازمان برای اطمینان یافتن از کامیابی در رسیدن به اهداف.از طریق فرآیند «نظارت»، حداکثر کارآیی و اثربخشی در منابع و فعالیت‌ها در راستای اهداف سازمان حاصل می‌شود و در صورت بی‌توجهی به این مهم، سایر وظایف مدیریت همچون برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت، ضمانتی برای اجرای بهینه نخواهند داشت.

نزدیک به هشتاد سال قبل، هیات‌مدیره شرکت سهامی فرش ایران با باور به لزوم توجه به مقوله نظارت و بازرسی در فرآیند تولید فرش دستباف، با ادبیات آن روزگار بر ایجاد «دایره‌تفتیش» پای فشرده‌اند که خواندن مذاکرات و مصوبات آنان خالی از لطف نیست.
در صورتجلسه هیات‌مدیره شرکت سهامی فرش ایران در ۱۳ تیرماه سال ۱۳۱۵ در ترسیم طرز مشی شرکت، بخشی به مقوله «تفتیش» اختصاص یافته و چنین مکتوب شده است:

آقای کاشف شرحی مبنی بر لزوم داشتن یک اداره تفتیش برای نظارت در بافت و نقشه و رنگ آمیزی به وسیله اشخاص متخصص و فنی اظهار فرمودند که رییس دایره تفتیش تحت نظر هیات‌مدیره امور مربوطه را اداره نماید و راپورت عملیات را به هیات‌مدیره بدهند.

آقای هیلد براند این اداره تفتیش را فعلا لازم ندانستند موقع توسعه کارهای شرکت لازم دانستند. آقای کاشف مجددا این مساله را توصیه کردند. به اتفاق آرا پیشنهاد آقای کاشف پس از یک سلسله مذاکرات به شرح ذیل تصویب گردید:

نظر به اینکه کلیه موسسات شرکت اعم از خرید و تهیه مصالح و رنگرزی و بافت و فرش‌شویی و پشم‌شویی و اجرای قرارداد و تادیه مزد و وسایل کارگران محتاج به نظارت کاملی است لذا شرکت اداره به نام اداره تفتیش تحت ریاست یکی از اعضای هیات‌مدیره و در مواقع لازم مفتش خبره و بصیر انتخاب و به نظارت امور مربوط به شرکت خود خواهد گمارد.

رییس اداره تفتیش از هیات‌مدیره شرکت خواهد بود و راپورت‌های خود را مستقیما به هیات‌مدیره و بعد آن را به اداره مرکزی شرکت خواهد داد.

شرکت از دولت تمنا خواهد کرد که حین‌اللزوم برای تسهیل در امر تفتیش از مامورین دولت استفاده نماید. برای تمییز فرش‌هایی که مطابق دستور و مقررات شرکت تهیه می‌شود و همچنین برای بعضی از قالی‌های ایران از قالی‌های سایر ممالک شرکت علامت خاصی را انتخاب و در قالی تعبیه خواهد نمود که حتی‌المقدور قابل تقلید نباشد.

شرکت علامت مزبور را در ایران و در کلیه مراکز عمل قالی فروشی به ثبت خواهد رسانید.»


کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *