اخبار شرکت ۲۱ شهریور ۱۳۹۹

گفتگو با مهدی ایزدی رییس شعبه همدان

به روزهای اوج شرکت فرش بازخواهیم گشت

مهدی ایزدی متولد سال ۱۳۵۲ و دانش‌آموخته رشته فرش است. او سال ۱۳۷۹ به مجموعه شرکت سهامی فرش ایران پیوست و اکنون به عنوان رییس شعبه همدان مشغول فعالیت است. در گزارشی کوتاه پای صحبت‌های او نشستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرش ایران، روزگاری است که چرخ گردون به مراد دل فرش دستباف نمی‌چرخد، کنش‌های سیاسی دیگران، سکون پیشه‌وران و از سوی سوم برنامه‌ریزی رقبا همه عرصه را بر فرش ایران تنگ کرده. در چنین شرایطی نخستین گام در راه نجات فرش دستباف ایرانی، شناخت است. شناخت داشته‌هایمان از این هنر اصیل و ناب ایرانی.

شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران میراث دار شرکت O.C.M (تولیدی قالی شرق ORIENTAL CARPET MANUFACTURE) است که در سال ۱۲۹۰ خورشیدی توسط سیسیل ادواردز تاجر فرش و نویسنده کتاب قالی ایران بنا نهاده شد. O.C.M افزون بر شهر همدان در سلطان آباد (اراک امروزی) و کرمان نیز شعب دیگری تاسیس کرد و تا سال ۱۳۱۴ خورشیدی که به موجب حکم حکومتی فعالیت شرکت‌های بیگانه در حوزه فرش دستباف ممنوع شد در ایران فعال بود.

مهدی ایزدی رییس شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران در این خصوص می‌گوید: پس از آنکه «هانری هیلد براند» به عنوان نخستین مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران برگزیده شد، ریاست شعبه همدان را بر عهده «رابرت سیمونز» گذاشت. در دوره ریاست سیمونز که تا سالیان به طول انجامید تولید قالی به دو صورت متمرکز و خانگی انجام می‌شد. اما برای تامین بازار اروپا و امریکا خرید قالی‌های دیگران نیز در دستور کار بود.

ایزدی با اشاره به فعالیت‌های نزدیک به ۹ دهه شعبه همدان معتقد است این رویداد بزنگاه فعالیت‌هایی شد که پس از ۸۵ سال با فراز و فرودهایی بسیار همچنان چرخه تولید و عرضه قالی در این شعبه ادامه دارد؛ مهدی ایزدی در این رابطه می‌گوید: اکنون علیرغم همه مشکلات موجود ۱۵۰ دار قالی و ۲۰۰ بافنده فعال در شعبه همدان مشغول به کار هستند که این تعداد در حدود ۴۰ روستا تحت پوشش شعبه همدان است افزون بر اینکه متراژ تولید سالیانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مربع است.

این دانش‌آموخته فرش در ادامه می‌گوید: مواد اولیه شعبه همدان از مجموعه کارخانجات تامین مواد اولیه شرکت سهامی فرش ایران در شهر کرج تامین می‌شود. وی در خصوص نوع تولیدات شعبه همدان افزود: تولیدات شعبه همدان با دو رج‌شمار ۴۰ برای اندازه‌های شش متری، ذرع ونیم و قالیچه؛ و رج‌شمار ۵۰ برای تابلوفرش است. بر پایه این دسته‌بندی، عملیات تکمیلی و شور فرش‌های ۴۰ رجی در کرج و تابلو فرش ۵۰ رجی در همدان انجام می‌شود.

مهدی ایزدی با یادی از نام آوران فرش همدان، استاد میرزا شهاب کوثری و استاد میرزا اسحاق ایرانپور که از طراحان بنام همدان بوده‌اند، نقشه‌های لچک ترنج، نقشه جوزان و افشان را به عنوان پر مخاطب‌ترین طرح‌های این شعبه بر‌شمرد.

رییس شعبه همدان شرکت سهامی فرش ایران راه حل مشکلات این شعبه را نخست افزایش حمایت‌های مادی و معنوی از بافندگان و دوم جذب نیروی دلسوز و فعال می‌داند. همچنین وی معتقد است شرکت سهامی فرش ایران می‌تواند با همکاری دیگر فعالان فرش دستباف از جمله کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کشور و تولید کنندگان خصوصی در قالب همکاری‌های متقابل از جمله مشارکت، سفارش پذیری و جذب و آموزش بافندگان مازاد آن‌ها، تامین مواد اولیه و فروش تولیدات همکاری کند.

ایزدی در پایان با اشاره به اینکه شعبه همدان قدیمی‌ترین شعبه شرکت سهامی فرش ایران است گفت: با پشتوانه سابقه‌ای درخشان در تولید و بازرگانی فرش و همچنین در سایه حمایت همه جانبه دفتر مرکزی به روزهای اوج خود باز خواهیم گشت.


1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *