بعد از بافت، ابتدا براى يکسان کردن سطح فرش آن را پرداخت مى‌کنند. پرداخت فرش یکی از حساس‌ترین مراحل بافندگی است. این بخش از عملیات تکمیلی فرش دستباف غالبا دو مرحله دارد. مرحله نخست که اصطلاحا به آن نازکی می‌گویند برای کم کردن ضخامت پرز فرش انجام می‌شود. در مرحله دوم که اصلاحا به آن موگیری گفته می‌شود سطح فرش کاملا یکنواخت می‌شود. مرحله موگیری غالبا پس از شست و شو فرش انجام می‌شود.

در برخی از مراکز قالیبافی عمل پرداخت را با ماشین‌های برقی مخصوصی انجام می‌دهند ولی در روش سنتی با قیچی یا تیغ‌های ویژه این کار عمل پرداخت انجام می‌شود. چنانچه پرزهای قالی پس از بافت زیاد گرفته شود، در اصطلاح فنی به این حالت «ته‌خواب» یا «خواب‌کوتاه» می‌گویند.

سنگ زدن عمل دیگری است که هنگام پرداخت گه‌گاه بر روی فرش صورت می‌گیرد. با این کار فلس‌های الیاف پشم کاملاً صیقلی می‌شوند و رنگ‌های اضافی الیاف از بین می‌روند و فرش حالت مخملی و ابریشمی مانند پیدا می‌کند. ارتفاع پرز فرش مانند سایر مشخصات ویژه آن مانند نوع گره، تعداد پود، طول ریشه و غیره از ضابطه‌های تشخیص محل بافت فرش است و بر حسب عادت و سنت و محل بافت میزان آن متغیر است.

یکی از انواع پرداخت پرز فرش دستباف، پرداخت برجسته است که با قیچی‌های مخصوص (قیچی سرنخ) انجام می‌شود و این نوع پرداخت برجستگی‌هایی را در سطح فرش ایجاد می‌کند که معمولاً در مورد تابلوفرش کاربرد دارد و زیبایی خاصی به تابلوفرش از لحاظ بعد و طرح می‌دهد.

دانستنی‌های فرش - ویدئو ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

درباره عملیات تکمیلی فرش دستباف بیشتر بدانیم

عملیات پرداخت فرش دستباف

بعد از بافت، ابتدا براى يکسان کردن سطح فرش آن را پرداخت مى‌کنند. پرداخت فرش یکی از حساس‌ترین مراحل بافندگی است. این بخش از عملیات تکمیلی فرش دستباف غالبا دو مرحله دارد.

کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *