کتاب و مجلات ۲۹ تیر ۱۳۹۹

با کوشش سه تن از پژوهشگران فرش دستباف

کتاب قالی‌های زَرَبفت صفوی منتشر شد

کتاب قالی‌های زربفت صفوی نوشته نداسادات ملکوتی، ایمان زکریایی کرمانی و مهدی ابراهیمی علویجه از دانش‌آموختگان و اساتید رشته فرش با هدف واکاوی (آنالیز) قالی‌های زربفت دوره صفوی توسط موسسه انتشاراتی جمال‌هنر در ۲۰۰ شمارگان منتشر شد

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران، این کتاب مجموعه‌ای‌ است در توصیف و بررسی قالی‌های زَربَفت دوره صفوی که در نُه فصل تنظیم شده است. سه فصل نخست کتاب در تببین شرایط حاکم بر دوران حکومت صفویان از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و هنر است. پس از آن در فصل چهار و پنج به صورت اختصاصی در قالب بررسی تاریخی، ظاهری و فنی (فن‌شناسی، آسیب‌شناسی و شیو‌بافت) قالی‌های صفوی را شناسانیده و خوانشی نوین بر آنها داشته است.

برپایه این گزارش چهار فصل پایانی اختصاص دارد به قالی‌های زربفت بافته شده در این دوره، به ویژه قالی‌های مشهور به پولنز و سالتینگ که در این میان تاریخچه و خاستگاه این دو گونه به همراه معرفی مواد اولیه به کاررفته در قالی‌های زربفت صفوی ارایه شده است و در نهایت مجموعه‌ای از تصاویر همراه با شناسنامه این قالی‌ها که اکنون در موزه‌ها و مجموعه‌های سراسر جهان نگهداری می‌شوند در اختیار علاقمندان قرار داده شده است.

گفتنی است گردآوری اطلاعات برای نگارش این کتاب را نداسادات ملکوتی همزمان با دوران تحصیل کارشناسی آغاز کرده بود که پس از پایان دوره آموزش پیگیری‌های خود را ادامه داد تا به این مهم دست‌یابد.

کتاب قالی‌های زربفت صفوی در ۲۰۰ صفحه و قیمت ۷۵۰۰۰ تومان چاپ شده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب با انتشارات جمال هنر تماس بگیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *