اخبار فرش ۱ مهر ۱۳۹۹

نام‌آورترین هنرمند زنده دنیا آخرین اثر بزرگ خود را عرضه کرد

اثر انتزاعی گرهارد ریشتر یادآور فرش ایرانی

گرهارد ریشتر به نظر بسیاری از فعالان هنری تنها هنرمند نام‌آور و شهیر زنده دنیا است که در سن ۸۸ سالگی همچنان فعال است. او آخرین اثر خود را ۱۷ سپتامبر رونمایی کرد که به اعتقاد کارشناسان یادآور فرش ایرانی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی فرش ایران به نقل از هنرآنلاین؛ «گرهارد ریشتر» (Gerhard Richter) هنرمند معاصر آلمانی که طیف گسترده‌ای از آثار هنری را به شیوه‌های مختلف خلق کرده و با مجموعه‌ آثار انتزاعی “خاکستری‌” و هم‌چنین مجموعه عکس‌-نقاشی‌هایش درجهان به شهرت رسید، روز پنج شنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ یکی از بزرگترین آثار هنری‌‌اش را که خود او از آن به عنوان آخرین پروژه بزرگ کاری‌اش نام برده در یک صومعه گوتیگ رونمایی کرد.

برپایه همین گزارش این اثر سه پنجره بزرگ با شیشه‌های رنگی کالیدوسکوپی (زیبابین) است که گرهارد ریشتر آنها را با هزینه شخصی خود ساخته و به صومعه تولی در آلمان ارائه داده است. شیشه‌های این سه پنجره‌ با ارتفاع ۳۰ فوت (بیش از ۹ متر) کار شده‌اند و با توجه به اینکه ریشتر از جمله گران قیمت‌ترین هنرمندان جهان است، می‌بایست این آثار از ارزش بالایی برخوردار باشند، هرچند هزینه‌های اجرای این پروژه فاش نشده است، اما به طور خصوصی توسط یک سرمایه‌گذار مدیریت شده است.

ریشتر در گفتگو با رسانه‌های آلمان به این نکته اشاره داشت که: اکنون ۸۸ سال سن دارم و در ابتدا برای اجرای این پروژه مردد بودم، اما الان مطمئن هستم این پروژه آخرین اثر هنری بزرگ من خواهد بود.

سرآغاز بازسازیِ این صومعه ۱۳۸۶ ساله که قدیمی‌ترین عبادتگاه آلمان است بازمی‌گردد به سال ۲۰۰۸؛ ادموند و اورسولا مایزر که یک تاجر محلی و یک زوج کاتولیک متعهد هستند، ابتدا پیشنهاد ساختن حصار در اطراف باغ این صومعه را دادند. آنها سپس هزینه‌های بازسازی معماری این صومعه را هم پرداخت کردند و دروازه‌ای جدید ساختند و غرفه باروک آن را در محوطه صومعه احیا کردند. در سال ۲۰۱۸ راهبان توجه خود را به بنای این صومعه معطوف کردند و پنجره‌های خورده شده و پوسیده آن را در یک مسابقه طراحی به مزایده گذاشتند که «محبوبه الهام مقصودی» برنده ناشناس این مسابقه شد.

با این حال راهبان اثری از یک هنرمند معروف را برای پنجره‌های اصلی پشت محراب صومعه جایی که خورشید صبح به داخل شبستان می‌تابد، می‌خواستند. بات موریس چوریول مسئول این صومعه در این باره گفت: الگوی ما برای این پنجره‌ها، کلیسای جامع شهر متز فرانسه بود که توسط مارک شاگال طراحی و ساخته شده و سالانه هزاران بازدید کننده را به خود جلب می‌کند. اما شاگال مرده است، بنابراین ما از خودمان پرسیدیم، مشهورترین هنرمند جهان کیست؟ که گرهارد ریشتر به ذهن ما خطور کرد. البته فکر نمی‌کردیم او جواب مثبت به ما بدهد و فکر می‌کردیم که او مودبانه عذرخواهی خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما راهبان صومعه با آقای ریشتر نامه‌نگاری کردند و ابراز نگرانی کردند که ممکن است هزینه وی بسیار زیاد باشد. به هر حال، یک نقاشی انتزاعی از آقای ریشتر در سال ۲۰۱۵ در حراج ساتبیز لندن حدود ۴۵ میلیون دلار به فروش رسیده بود. اما این هنرمند در پاسخ به راهبان گفت که پنجره‌ها را به صورت رایگان طراحی می‌کند.

گفتنی است حال پس از نصب اثر گرهارد ریشتر در صومعه؛ از منظر برخی از منتقدان هنری، پنجره‌های طراحی شده ریشتر در «تولی» با الگوهای تکرار شونده و رنگ‌های شدید خود به طرح یک فرش ایرانی شباهت دارد. اما نه تنها پنجره‌ طراحی شده ریشتر که نقاشی‌های پنجره‌های محبوبه مقصودی هنرمند منیاتوریست افغان به عنوان یک هنرمند مسلمان نیز به این صومعه روحیه‌ و حال و هوای شرقی داده است تا جایی که یواخیم میزنر، اسقف اعظم کلن نیز به این موضوع اشاره کرده و طراحی پنجره‌های این صومعه را از نظر خلق و خوی شرقی و طرح‌های انتزاعی، آن را مناسب‌تر برای یک مسجد دانسته است.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *