یکی از مراحل مهم در قالیشویی، «کز دادن» است. کز دادن فرش کار دشواری است و همیشه توسط استادکار قالیشویی انجام می‌شود. استادکار، با تجربه بسیار، کز دادن را با مهارت و سرعت بالا انجام می‌دهد. علت کز دادن فرش‌ها، برای فرش‌های نوباف عمدتا به دلیل از بین بردن پرزهای بسیار ریز که از فرش جدا هستند اما به علت الکتریسته به فرش چسبیده‌اند، انجام می‌شود و در مورد فرش‌های بید خورده به منظور از بین بردن تخم‌های بید انجام می‌شود.

دقت داشته باشید کز دادن به خود فرش آسیبی نمی‌رساند اما اگر عملیات کز دادن توسط فرد خبره انجام نشود امکان سوختگی و از بین رفتن فرش وجود دارد. کز دادن فرش همواره از پشت فرش انجام می‌شود نه روی فرش. همچنین برای فرش‌هایی که دارای ابریشم باشند. قبل از کز دادن پشت فرش، فرش خیس و نم‌دار می‌شود. زیرا حرارت می‌تواند فرش‌های ابریشمی را به سرعت بسوزاند.

پس از کز دادن فرش، علمیات خاک‌گیری انجام می‌شود. بخشی از کار خاک‌گیری و غبارروبی با جارو و بخشی دیگر با تکاندن انجام می‌شود. برای فرش‌های آنتیک و عتیقه عملیات خاک‌گیری با دست انجام می‌شود.

دانستنی‌های فرش - ویدئو ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

هنری که از آب و اتش گذشته

کز دادن فرش دستباف چیست؟

یکی از مراحل مهم در قالیشویی، «کز دادن» است. کز دادن فرش کار دشواری است و همیشه توسط استادکار قالیشویی انجام می‌شود. استادکار، با تجربه بسیار، کز دادن را با مهارت و سرعت بالا انجام می‌دهد.

کلمات کلیدی:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *