کارپت ویستا (Carpet Vista)، یک شرکت بین المللی تجارت فرش دستباف و ماشینی است که عمدتا در بازارهای اروپایی فعالیت می‌کند.

این شرکت هر ساله بزرگترین رویداد طراحی فرش را برگزار می‌کند که متقاضیان می‌توانند از سراسر دنیا در این مسابقه مشارکت و آثار خود را ارسال کنند و تا امروز ۱۳ دوره از این رویداد به صورت رسمی برگزار شده است.

آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد در نهایت با نظارت هیئت داوران از نظر طراحی، منحصر به فرد بودن و زیبایی شناسی بررسی شده و برندگان اعلام می‌شوند. به صورت کلی روند پذیرش و انتخاب آثار برگزیده در این رویداد بین‌المللی بر اصل سادگی و ایده‌های نو استوار است و به دنبال خلق فضایی فارغ از طرح و نقوش سنتی فرش‌های شرقی است.

مطابق اعلام دبیرخانه، در مسابقه طراحی ۲۰۲۱  کارپت ویستا تعداد ۵۵۰۰ اثر هنری از ۸۰ کشور دریافت شده که از این میان ۱۲ اثر، برگزیده اعلام شدند. در این یادداشت آثار برگزیده سال ۲۰۲۱ را می‌توانید ببینید.

گفتنی است هنرمندان برگزیده عمدتا دارای تحصیلات آکادمیک هنری و تعدادی هم به عنوان هنرمند خودآموز بوده‌اند.

رتبه اول: خانم DACE SIETINA از کشور هلند

از سال ۲۰۱۰ هنر را در هلند تمرین می‌کنم وتصویرگر، نقاش و معلم آکادمی آمستردام هستم. در حال حاضر بسیار درگیر موضوعاتی مانند: تغییرات آب و هوایی، پناهندگان و تداوم پذیری هستم و این طرح پلاستیک‌های گردآوری شده را با مختصات GPS به شرح زیر نشان می‌دهد: ۵۵° ۲۷′ ۵۹٫۰۳۶۴”N 6° ۲۱′ ۱۷٫۷۸۰۴” E.

رتبه دوم: خانم MARIE JAKOBSSON از کشور سوئد

هنرمند خودآموخته ی هنر از Vindeln، که  یک محله ی کوچک در شمال سوئد است. من بیشتر خودم را وقف نقاشی آبرنگ کرده‌ام و سابقا آن ها را در سطح منطقه به نمایش گذاشته بودم و علاوه بر این برای Hjältarnas Hus در Umeå نقاشی کشیده ام. این تلنگر رنگی شیرابه ی خشخاش با الهام از دهه ۷۰ می‌آید. الگوی ملایم و دوست داشتنی با رنگ‌های بهاری.

رتبه سوم: خانم ELEFTHERIA KAPSALI از کشور یونان

متولد آتن، معمار و هنرمند، تحت سلطه دوگانگی‌هایم. هنرمند خودآموخته، تقریباً در همه رشته های هنری تجربه دارم. در چندین نمایشگاه در یونان و خارج از آن شرکت کرده ام. این اثر هنری همبستگی شخصی را به عنوان یک ضرورت برای ایجاد و حفظ تغییر در زندگیتان که بتوانید از آن الهام بگیرید، برجسته می‌کند.

۴٫ خانم AGA RENES از لهستان

من در رشته ی طراحی محصول در آکادمی هنرهای زیبا در ورشو تحصیل کردم و تقریباً ۳ سال در استودیو Ganszyniec کار کردم، جایی که مسئولیت طراحی محصولات و مبلمان را بر عهده داشتم. در حال حاضر به صورت آزاد این کار رو در ورشو انجام می‌دهم. این طرح ادای احترام به معماری پست مدرن ریکاردو بوفیل است، با لکه‌های رنگی شدید، قوی و متضاد.

۵٫ خانم NORA KOVERMAN از آلمان

من ۲۸ سالم است و در مدرسه طراحی مونستر آلمان در رشته طراحی گرافیک و تصویرسازی تحصیل کردم. من طرح‌های شاد و رنگارنگی را دوست دارم که احوالات شما را روشن می‌کنند. یک نفر به سرعت در حال جارو کردن مقداری کاغذ رنگی باقی مانده زیر فرش است. مهمانی تمام شده، اما جشن بعدی مطمئئنا در راه هست.

۶٫ خانم DANA DURICEKOVA از اسلواکی

من یک گرافیست و طراح محصول از اسلواکی هستم. من دوست دارم با طرح‌ها کار کنم و رنگ ها و فرم‌ها را مورد آزمایش قرار بدم. اثر هنری من الهام گرفته شده از طبیعت، زندگی روزمره و هنر است. این طرح مبتنی بر زنانی است که با ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم لباس پوشیده‌اند.

۷٫ خانم REBECKA HANSSON از سوئد

من دانشجوی طراحی وسایل خانه از سوئد هستم که عاشق کار کردن با مواد مختلف و ساختن لوازم جادویی برای طراحی داخلی است که هر خانه را متمایز می‌کند. این طرح یک معاشقه شاد دهه ۲۰ است که در الگو به وضوح قابل تشخیص است و رنگ سبز هم نماد یک سیاره سالم است.

۸٫ خانم DULCE NUNES از پرتغال

من یک طراح داخلی هستم و دوست دارم آثار یک پروژه را به صورت سفارشی و طبق سلیقه افراد کار کنم، که منحصر به فرد و متمایز کننده باشند. من دوست دارم استحکام را از اشکال هندسی خارج کنم و آنها را روان‌تر کنم. در این صورت آنها احساس هماهنگی و طبیعی بودن بیشتری را می‌دهند. و رنگ‌های خالص و متضاد در فرش را دوست دارم.

۹٫ خانم JULIA KONONENKO از اوکراین

من یک طراح جوانم که از آکادمی طراحی با مدرک طراحی صنعتی فارغ التحصیل شده‌ام. من عاشق طراحی و خلق کردن هستم در زمان‌هایی که تنهام و گربه‌ام کنارم است و موسیقی خوبی در هدفون پخش می‌شود، با هم یک چیز باورنکردنی خلق می‌کنیم. این یک فرش غیرمعمولی به سبک ساختار‌گرایی آوانگارد در هنرهای زیبا از قرن ۱۹ است.

۱۰٫ خانم PERNILLE TRØST JAEGER از دانمارک

من در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک طراح صنعتی متخصص در زمینه مد فارغ التحصیل شدم و از آن زمان تاکنون با طراحی کار کرده‌ام – چه به صورت حرفه‌ای و چه خصوصی، طراحی گرافیک، مد، بازی‌های تخته‌ای، سرامیک، نقاشی و غیره. این اثر با الهام از مارپیچ – نمادی از ریتم زندگی، تداوم و حرکت است.

۱۱٫ خانم FRANCINE LECLERCQ از آمریکا

متولد فرانسه، Francine LeClercq یک هنرمند و طراح است. آثار او طیف وسیعی از رسانه‌ها با پروژه‌های متفاوت در نوع، وسیله، مقیاس و مفهوم را در بر می‌گیرد. مجموعه متنوع او شامل پروژه‌هایی در معماری، طراحی، نقاشی و چیدمان است. تو میگی پشم؟ من می‌گویم گوسفند … رنگ‌های ملایم طبیعی.

اثر منتخب هیئت داوران

 خانم JOSEFINA TENGVALL از سوئد

من فوق لیسانس هنرهای زیبا در طراحی پارچه از مدرسه نساجی سوئد هستم. من نقاش هم هستم. من حرکات را از طریق اکسپرسیونیسم انتزاعی با استفاده از شهود کشف می‌کنم. با طیف گسترده‌ای از مواد و تکنیک‌ها کار می‌کنم. من یک الگو بر اساس اشکال هندسی و گردش رنگ را ترکیب کرده‌ام.

هیئت داوران کارپت ویستا

۱٫آقای NICKLAS JANSSON : بنیان گذار و مدیر عامل کارپت ویستا

۲٫ خانم LISA HILLAND : طراح

۳٫ خانم CARIN TERINS : سرپرست خلاقیت

۴٫ خانم EVA BODING : مدیرعامل Edblad

۵٫ خانم BEATRICE PERLMAN EWERT : مدیر پایدارسازی

تنظیم گزارش: گلناز سادات رفیعی
کارشناس ارشد فرش دستباف